Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Äntligen igång med cnc!

1. mowatom
    Medlem · 923 inlägg
    Nu har jag äntligen kommit igång med min Cnc. Har haft extremt lite tid att lära mig om det hela, men förra veckan bjöd på väntetider pga materialbrist mm. Jag är sådan att jag måste förstå en maskin och ritprogram så att det blir rationellt, annars kan jag lika gärna såga och ställa mig vid C-tappen.
    Det är en billig Kinamaskin som Jbcnc har moddat och byggt om, mkt duktig kille. Vi glömde/hann inte vid installation att kolla så att maskinen inte fräste parallelogram pga dåligt justerad X-bom/snett gantry. Det visade sig att den tyvärr gjorde det, mkt till och med ca 2mm/meter. Vafan är det frågan om? Började plocka med maskinen igår, leta, mäta mm och till sist hittade jag det. Det visade sig att man missat en kugg på kuggstångstyrningen vid ihopsättningen så hela portalen drog snett. Inte bra, tur att man inte använt maskinen ngt då det hade nötit onödigt på linjärstyrningar mm. Nu har jag kört ut lite tester på luckor, gångjärnshål mm och det är bra mätvärden och för att vara en billig maskin är det extremt bra. Parallelogrammen är helt borta, speglar jag två 800x800 bitar går det inte att känna ngn diff. Mkt nöjd med det.
    Spånutsuget till en maskin som rör sig när man har låg takhöjd är ju skit rent ut sagt. En skjutdörrsskena från Jula har fixat det tillsvidare, vi får se om det blir ngn vidareutveckling.
    Nästa vecka får vi se vad en billig maskin mäktar med, ska fram med 400 gavlar och 200 dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    277683967_654691495601770_2236700855614274510_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    277902008_693094041931785_5693591501375306914_n.jpg

2. C
    Lägenhetsfixare · Västra Götaland · 287 inlägg

CM1234

Lägenhetsfixare
    Mycket cnc på jobbet här så hade jag plats, tid och pengar så hade jag skaffat nåt liknande :rofl:

Lycka till med fräsandet! (y)

• Laddar…
  3. S
    Verktygstokig · kronobergs län · 122 inlägg

sweden

Verktygstokig
    Trevligt att du köpte maskin av Johan har bara bra saker att säga om honom.
    Kunnig och serviceminded.

Instalera teamviewer i datorn så kan du få hjälp på distans med datorproblem som "kommer att uppstå"

Mvh

• Laddar…
  4. mowatom
    Medlem · 923 inlägg
    Absolut, det gjorde vi direkt. Peppar, peppar har jag sluppit datortrubbel iaf!

5. katos
    Medlem · Östergötland · 674 inlägg

katos

Medlem
    Har du börjat använda cnc i din produktion än? Har du några erfarenheter att dela efter några månader?

6. mowatom
    Medlem · 923 inlägg
    Ja, den går för fullt och är nu involverad i princip varje projekt. Överlag på året gör ju inte jag så där roliga saker som ni gör, jag gör ju ofta upprepningar av samma saker. Nja, alltså den gör det jag hoppades på över förväntan. Du har ju läst vad det är för maskin, så det behöver vi inte gå igenom. Först och främst var jag ju skeptisk till mig själv, lära sig rita mm. Har man hållit på ngn vecka så lossnar det verkligen. En gavelsida som har många borrbilder, C-tapp, hålrad, gångjärn, beslag etc kanske tog 8-10 minuter förut med grovsågning, finsågning och borrning. En sådan görs nu på ca 1,5 minut. Då behöver jag bara grovsåga, sedan formaterar jag i cnc:n. Styckvis om de är stora, är det mindre så kör jag så många som får plats på bordet, upp till ca 12 st sk nesting. Perfekt att få tex 6+6 gavlar till tex 6 överskåp eller liknande. Behöver man en krånglig mall till en bit som inte funkar i cnc kör man ut den på nolltid+nga i reserv. Alla maskinsäljare genom åren som har försökt att pracka på mig en cnc har sagt: -Det enda du kommer att ångra när du köpt en, är att du inte gjort det tidigare. Jag får ge dem rätt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.