Kramla
En gul Volvo L25B hjullastare från 2003 med synliga brukstecken och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var man äntligen med gårdsmaskin😍

Har tänkt i många år att införskaffa en men aldrig kommit till avslut eller för den delen bestämt mig för märke/modell.
Nu vart det en Volvo L25B -03 med diverse (läs många) mindre fel och tyvärr även några fel av mer tankeverksamhet, kunskap och stor plånbok misstänker jag.

Fick hem maskinen för en månads sedan ungefär och har nu utfört lite småfix och påbörjat felsökning deluxe då tidigare ägare saknade empati för denna skönhet.
Kommer framöver att lägga upp hur jag försöker renovera upp den till ett bättre bruksskick och så att den även passar mig bättre, nu till det mest väsentliga problemet med ögonstenen.

Den driver inte som den ska på hydrostaten, går helt ok på låg och till en början på hög men efter en stund 5-10 min orkar den inte driva på hög vid lite motlut, plant går men det märks att den ”slirar”/”tappar ork”/ ”läcker i någon ventil”/ eller är klar för att skickas på antingen pump renovering/ hydrostatmotor renovering.

Då jag till yrket mer är kunnig på bränd lera och sand är detta en aning klurigt,men ett projekt att få använda de två celler man har, så är det riktigt roligt och förhoppningsvis en kul och lärorik tid framöver.

//Kramla

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Kramla Kramla skrev:
[bild]
Då var man äntligen med gårdsmaskin😍

Har tänkt i många år att införskaffa en men aldrig kommit till avslut eller för den delen bestämt mig för märke/modell.
Nu vart det en Volvo L25B -03 med diverse (läs många) mindre fel och tyvärr även några fel av mer tankeverksamhet, kunskap och stor plånbok misstänker jag.

Fick hem maskinen för en månads sedan ungefär och har nu utfört lite småfix och påbörjat felsökning deluxe då tidigare ägare saknade empati för denna skönhet.
Kommer framöver att lägga upp hur jag försöker renovera upp den till ett bättre bruksskick och så att den även passar mig bättre, nu till det mest väsentliga problemet med ögonstenen.

Den driver inte som den ska på hydrostaten, går helt ok på låg och till en början på hög men efter en stund 5-10 min orkar den inte driva på hög vid lite motlut, plant går men det märks att den ”slirar”/”tappar ork”/ ”läcker i någon ventil”/ eller är klar för att skickas på antingen pump renovering/ hydrostatmotor renovering.

Då jag till yrket mer är kunnig på bränd lera och sand är detta en aning klurigt,men ett projekt att få använda de två celler man har, så är det riktigt roligt och förhoppningsvis en kul och lärorik tid framöver.

//Kramla
Behöver du hjälp så finns forumet maskinisten.se med mycket kunskap.

• Älska
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Kul att du skaffat en gårdsmaskin!
Jag gjorde själv slag i saken för 3 år sedan men köpte istället en lätt begagnad Kina-maskin i samma storlok som L25:an.
Hittills har den funkat bra det lilla jag kör, mest snöröjning och lite hemmafix där den gör stor nytta.

Att din driver dåligt när den blir varm måste ha att göra med att när oljan i transmissionen blir varm blir den också tunnare, så du kanske har ett större jobb framför dig än ett oljebyte, antar att du kollat att alla nivåer är ok?
Tipset ovan om Maskinisten är bra, där finns mycket att hämta.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Då har tiden rullat på och även svaren😂

Den var glapp i styrningen så den har jag bussat om och är nu riktigt tajt o fin.

Dörrlister hängde och saknades bitvis, de är nu borttagna och nya monterade.
Bilruta placerad på kartonger i garage med skyddskläder och brandsläckare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helljusen på taket både fram och bakåt har fått en uppgradering till led med riktigt fin ljusbild mot tidigare dassig svag gult sken.

Har även bytt olja växelaxlar fram o bak.

Det stora problemet med hydrauldrivningen har resulterat i renovering. Efter att jag mätte upp trycket insåg att det är över min kunskap då jag fick ut som mest 125 bar på pumpen och denna ska ge uppemot 480-500 bar, så lämnades detta bort till en maskinfirma som sysslar med detta.

När ändå hydraulpump skulle renoveras så tog jag även hydrostatmotorn på samma gång.
Den går nu riktigt fint och visst ett betydande belopp men helt klart värt det.

//Kramla

• Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.