Byggahus.se

ännu ett fall av uppdelad trefas?

1. P
    Medlem Nivå 3
    Jag städade bakom kylen idag och såg då att den som renoverade köket innan jag flyttade in förmodligen delat upp en trefasmatning av någon anledning. En ny tjock kabel gick in i en kopplingsdosa och ut kom tre tunnare. Nyfiken som jag är öppnade jag dosan och såg att det var precis som jag trodde, en femledare är uppdelad på 3 treledare, en fas tiill diskmaskin, en till kylskåp och en till arbetsbelysning och köksfläkt.

Jag hade nyligen en installatör hemma som bytte till automatcentral, och han kommenterade inte detta utan säkrade dem på varsin 10A automatsäkring utan att blinka. Jag tittade in i automatcentralen och hittade denna femledares andra ända. Det finns en 16A grupp oxå men den verkar gå till häll och inbyggnadsugnar.

Nu har jag läst här och av diskussionen förstått att det inte alltid är så bra att göra såna uppdelningar utan separat nolla, på andra ställen än i centralen. Har jag missuppfattat något eller är det rentav så att det varit en hempulare i farten?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    IOM att du troligen har JFB så ska det inte vara hela världen.

Protte

3. P
    Medlem Nivå 3
    Tackar, det var lugnande (typ)

JFB har jag haft de senaste 3 veckorna, men kört utan i de 4 föregående åren :rolleyes: friskt kopplat häften brunnet ellerva?

4. A
    Medlem · Nivå 8
    Nu förstår jag inte riktigt vad felet är: om det är L1,L2,L3 + N + PE framdraget, vad är problemet?

5. S
    Medlem Nivå 6
    I allmänna lokaler och i industrin så delar man ofta upp en 3-fasmatning. Anledningen till att det inte brukar användas i villor/lägenheter så ofta är för att det ska vara enkelt för en hemmapulare att byta uttag och strömbrytare, utan att det går igenom en massa andra saker där.

6. A
    Medlem · Nivå 8
    Låter vettigt men det kan väll inte gälla en kopplingsdosa? Där finns ju inget som en "hempulare" (läs: Jag köper pin-packs paketerade saker på C.O. och texten på baksidan säger att jag får byta saker bara om jag vet vad jag gör) kan byta ut.

7. F
    Medlem Nivå 7
    Är bara arean på "den nya tjocka" kabeln samma som de tre utgående är det nog inga problem.

8. P
    Medlem Nivå 3
    ptja, det är nog samma area, den inkommande såg inte ut att vara grövre än 1,5 men det var inte helt lätt att se med 5 torixar i en box ;) jag ville inte dra i nåt heller.

Jag får hoppas att framtida köpare inte bryr sig/begriper elinstallationen utan bara ser den nya fina elcentralen och den nya kyl/frysen :) med jfb är den tydligen inte direkt dödande i alla fall....

9. E
    Medlem Nivå 12
    Jag får hoppas att framtida köpare inte bryr sig/begriper elinstallationen utan bara ser den nya fina elcentralen och den nya kyl/frysen :) med jfb är den tydligen inte direkt dödande i alla fall....[/quote]

Antagligen så förstår inte heller den nuvarande lägenhets innehavaren sig på elinstallationer och dess regler... :p va bara tvungen...:rolleyes:

10. P
    Medlem Nivå 3
    Helt riktigt, annars hade jag ju inte behövt fråga.

Har bara blivit lite paranoid av att läsa här tror jag, orolig att jag köpt en lägenhet för 1,5 mille med farliga eldragningar, reklamationsrätten är väl lika med noll efter 4 år.

11. A
    Medlem · Nivå 8
    Jag förstår fortfarande inte vad som blir farligt om man drar fram L1,L2,L3 + N + PE till en kopplingspunkt om FK1,5 L1-L3 är avsäkrade till 10A. Den här fråga har ju absolut inget med JFB att göra.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns ett krav om att ha flerpolig säkring i ett sådant läge, bryter man en fas så skall alla 3 brytas. Detta för att undvika olyckor där någon gör ingrepp ex. reparationer på en apparat utan att inse att den ingår i en 3 fas grupp. Då kan man dels riskera att det kommer backspänning från en inkopplad 3 fas apparat (fanns ju ingen sådan i detta fallet) dels att man kopplar i en dosa där alla 3 faserna finns, men då bara brutit en av faserna.

Som det framgått av en mängd tidigare trådar här så kan man tydligen i undantagsfall godkänna att det finns 3 separata säkringar om det finns en jordfelsbrytare.

Så jo, jordfelsbrytaren har med saken att göra.

13. P
    Medlem Nivå 3
    åhå, nu kom det ju ett svar som till och med jag förstod bakgrunden till!
    Tycker det verkar vettigt att byta till en trepolig säkring om det nu är det som krävs.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, såvitt jag förstår så är det Ok med separata säkringar om man har jordfelsbrytare. Det har diskuterats här i ett antal tidigare trådar.

15. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Får man inte se det som att det är en ny, modern lösning på att få fram fler trådar (flera faser) och man tvingas använda utanpåliggande av någon orsak..?