Hej

Jag har läst många trådar gällande kallvind och olika sorters installationskablar så nu vill jag bara se om jag tänker rätt för slippa kondens?

Jag ska ha utrustning i ett förråd och borra upp i vinden, försökt tänkte jag dra 3 st 20 mm flexslang men för att göra det lättare att täta tänker jag istället följande.

1. Borra små hål där installationskabeln ska gå upp och täta hålet med rörlig fog.
2. Lägga ett kraftigt rör, 40 mm ? Som jag drar alla 6 kablarna i bort till rummen, sedan lämna röret och borra små hål ner i väggen och täta uppifrån, vad tror ni om det?

Jag hade egentligen velat gå med 6 st 16 slang från förrådet, upp på vinden, bort till väggarna de ska ner i, gå ner med flexslangen och koppla på rotdosa

Är problemet verkligen så stort?

Jag har åtskilliga flexslangar/VP-rör med både el/fiber/TV/Data som går via kallvinden.
Inte sett några problem.
Jag har även några 40mm rör. De är tätade med intryckt isolering i ovankant.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ja jag trodde det också men verkar vara en del som inte tror det är en bra ide

Tja, det kan bli problem, men också gå helt utan. Det "beror på". Men du behöver inte täta hermetiskt, det räcker att stoppa exv. en tuss isolering i röret där kabel kommer ut. Det är stora och kontinuerliga luftrörelser som kan för fukt, det behöver inte vara lufttätt.

40mm rör som GoForIt med isolering i räcker gott och väl.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tack så mycket, jag har fräst upp ett spår för 25 mm rör nu från bottenvåning till vinden och avslutat det bland all träspån och dragit det till en kopplingsdosa då jag har dragit 3 kablar upp genom röret och förgrenar ut från den i 16mm rör, jag hade en tanke att fylla kopplingsdosan med lite isolering, kanske inte är så dum ide ?

B bergquist skrev:
Tack så mycket, jag har fräst upp ett spår för 25 mm rör nu från bottenvåning till vinden och avslutat det bland all träspån och dragit det till en kopplingsdosa då jag har dragit 3 kablar upp genom röret och förgrenar ut från den i 16mm rör, jag hade en tanke att fylla kopplingsdosan med lite isolering, kanske inte är så dum ide ?
Njae, har du redan en kopplingsdosa som är tät så behövs inget ytterligare. Men om den är öppen och bara har signalkablar i sig så kan du dutta i lite isolering. Jag hade nog lagt det i slangarna som kom in.

Ok, ja det är en ip klassad för utvändig bruk, med stängt lock och massa träflis över, jag trycker i lite i röret, skadar inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.