Är på väg att köpa en Smeg c6imxt2 och funderar på om det bara kommer vara att koppla in den.

Har kommit så långt som att konstatera att jag har ett Perilex uttag. Bifogar bild på kontakt från nuvarande spis och uttaget, samt vad som står i manualen för spisen, vilket jag upplever som lite luddigt...

Jag har ännu inte mätt spänningen i uttaget för att kontrollera om blå är nolla.

https://www.smeg.com/se/produkter/C...ITUbFgZ4pJi1ZiYY4p3Nm8Hfs8nEdRttm4baSlIGOYesO

Elektrisk anslutningsinformation för en Smeg C6IMXT2 spis, inklusive 10,000 W effekt, 44 A ström, och 220-415 V spänning med 50/60 Hz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå Perilex-kontakt för spis med guldkontakter och röd etikett, hålls upp mot trägolv.
Skapa konto
Närbild på ett Perilex-uttag med blå, gul/grön och svart kabel installerat i ett kök, synlig väggstruktur i bakgrunden.
Skapa konto
Elektrisk Perilex-kontakt med flera synliga kablar mot en vit vägg, diskuteras för anslutning av spis.
Skapa konto
Perilex-uttag på vit vägg med en ledning som går neråt. Uttaget har flera hål för elkopplingar, som används för anslutning av spisar och liknande apparater.
Skapa konto

Elektrisk anslutning för spisen Smeg c6imxt2, visar möjliga konfigurationer av kablar och spänning, inklusive trepolig till fempolig anslutning, 220-415 V.
Skapa konto

Du bör kontakta Smeg och se till att du inte får hem en spis med en enfasig kabel a 44 A. Kräv att få en trefasigt perilex sladdställ monterat. Passa på och skäll på dem så mycket du orkar för deras respektlösa anvisningar.

Ditt uttag ser bra ut. Men visst alltid bra att kontrollmäta eftersom din gamla spis inte använde nollan.

• Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Vilken lycka! Går och lägger mig med ett problem i huvudet och vaknar med ett svar från självaste Bo på morgonen. Dagen kunde inte ha börjat bättre!

Jag har beställt spisen och återkopplar när jag ser med vilken konfiguration på stickkontakten som den levereras. Räknar med att kanske få köpa en sladd.

Visst är det nedersta konfigurationen som jag vill använda mig av?

Diagram över elektriska anslutningar med konfigurationer för olika spänningar och kablar, nedersta konfigurationen markerad med röd cirkel.
Skapa konto

Ja

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Köp ett sladdställ 5g1,5mm2 och koppla enligt det du ritade in så blir det finemang

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
När jag ändå är på gång och lär mig saker, vad betyder strecket i sidled från nollan till punkten till vänster om den? Jag tänker på kopplingsschemat på bilden....

bygla mellan 4-5, brukar vara från fabrik men dubbelkolla

Att dessa två anslutningar ska vara byglade.

Den kom utan stickkontakt men gick fint att ansluta enligt kopplingsschemat efter att jag kompletterat med kontakt, sladd och kabelskor.

Vet inte vad de anslutna trådarna var tänkta att användas till direkt...

Nära bild på en apparat utan stickkontakt, med exponerade flerfärgade trådar redo för anslutning, placerad på en frigolitunderlag.
Skapa konto

Anslutningsområde på en apparat med numrerade terminaler, färgade trådar och en etikett, utan stickkontakt ansluten.
Skapa konto

Kopplingsschemat visar anslutna kablar med blå kabelskor i en kontakt med numrerade terminaler.
Skapa konto

Närbild av en öppen elkontakt där kablar i olika färger anslutits till skruvanslutningar, med sladdar som har förts in och klämts fast.
Skapa konto

Ps. På sista bilden förde jag in sladden längre in och klämde fast den innan jag skruvade ihop kontakten.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Dessa kabelskor är sannolikt sämre än att ansluta utan kabelskor.
I kontakten bör jordledaren ha mest slack så att den släpper sist om man lyckas slita ut kabeln ur kontakten.
De anslutna kablarna användes sannolikt vid test på fabriken.

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.