Byggahus.se

Ännu en Servituts fråga.

1. F
    Medlem · 18 inlägg

Fibbe

Medlem
    Hej,

Vi har nyligen köpt en fastighet, lantgård, och vi har ett servitut på den. Vår gård är den sista på vägen.

Servitutet gäller för dom som äger skogen bakom vår fastighet, dom har rätt till att åka igenom vår gård för sitt skogsburk. Förmodar att detta gäller vid avverkning och inventering av skog.

Nu undrar jag över vissa saker som skogsägarna sagt till oss ang denna "väg" (vägen är gräs).
    Första gången vi träffade grannarna så påstod dom att det är deras väg. Snopen som man blir så håller man mun.
    Här om dagen så talar dom om för oss att de närmsta veckorna kommer mannens bil att stå parkerad på "vägen" pga han ska jaga älg!
    Undrar lite hur det egentligen ligger till för vi vill inte ha en massa onödiga bilar och fordon på vår gård då vi håller på att bygger och har hästar + katter.
    Vad har vi för skyldigheter och rättigheter?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 018 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Ännu en Servituts fråga.

Dom lär ju ha rätt att köra på vägen oavsett vad dom har för ärende i sin skog, men om dom har rätt att parkera där, det kan ju vara intressant att kontrollera.

3. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Hej låter som om grannen försöker " sätta dig på plats "
    servitutet är väl ett skrivet sådant !

mvh// Goerana

4. F
    Medlem · 18 inlägg

Fibbe

Medlem

Det verkar inte som vi har fått något "skrivert papper" med servitutet på. Undrar om det finns någon kopia hos någon myndighet?

Det enda jag hittat är texten:

Andel i samfällighet/GA: (området där vi bor, och dom)
    Förmån, Avtalsservitut; Väg Last, servitut för skogsväg.

Vägen i fråga är ingen väg som är anpassad för personbil, utan endast till traktor/skogsmaskin.

Saken är också att gården har stått tom i 3 år och innan så har en gammal dam bott där. Förmodar att dom som har servitutet tidigare hafft en större frihet och är oroliga att dom inte får göra som dom tidigar har gjort. (Lät det där förståligt??)

5. H

hempularen

Moderator

Är ingen större expert på servitut, men jag har för mig att om det kallas förmån, så är det ni som har ett servitut som ger ER rätt att använda någon annans mark (i det här fallet tydligen en skogsväg). Om det handlar om ett servitut som ger någon annan rätt att använda er mark så har jag för mig att det skall kallas "belastning", det är ju då en belastning på er fastighet.

6. F
    Medlem · 18 inlägg

Fibbe

Medlem

Jo vist är det en belastning på vår mark och en förmån för dom.
    Men frågan är vad har vi för rättigheter och skyldigheter.
    Vart går gränsen på hur som får använda den så kallade vägen, som inte är en personbilsväg.

7. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem

Rent praktiskt så stror jag att det bekymret ni kan få med det servitutet är när det väl blir dags för avverkning. Den tunga trafiken kan gå riktigt hårt åt vägen om de inte hinner få ut timret innan tjälen släppt.

Vägen ska visserligen återställas efteråt, men det brukar bero en hel del på den som avverkar hur det blir med den saken. Kan bli orsak till osämja.

Rent juridiskt vet jag inte hur läget är, men att grannen parkerar sin bil under älgjakten, bockjakten, vid gallring, röjning och vid annan "brukning" av skogen längs vägen borde väl inte vara något praktiskt problem för er?

8. H

hempularen

Moderator

Vad jag menade var att om du hittat den text du nämner i era handlingar om fastigheten, så tyder det på att det är ett annat servitut som avses, ett som ger er en förmån, frågan är då om det verkligen finns ett servitut som ger grannen rätt att använda vägen över er tomt.

9. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Hur menar du? I texten fibbe visade står ju tydligt bland servituten "Väg Last, servitut för skogsväg".

Det står Last, vilket innebär att det är ett servitut som lastar/belastar fastighetsinnehavaren. Det finns lastservitut och förmånsservitut och detta står helt klart som en last.

EDIT: Jag antar att det var texten "Förmån, Avtalsservitut" som fick dig att tänka på förmån, men den texten betyder att man kan skriva både om förmåner och avtalsservitut på den raden.

10. F
    Medlem · 18 inlägg

Fibbe

Medlem

Har nu ringt en del till Lantmäteriet och Tingsrätten och allt blir bara mer konstigt....

Det visar sig som hempularen nämnde att vi har ett förmåns servitut på vägen som går över en annan gård så att vi kan ta oss till våran.

Har även visat sig att vi inte har ett belastnings servitut på vår gård. Dom som har skogen bakom oss inte har alltså inte något servitut för den vägen, men nu blir det besvärligt. Denna väg är markerad på kartan som en stig/skogsväg och är en samfälls väg, det är skrivet när vårt soldattorp blev egen fastighet att förra ägarna ska ha rätt att använda denna väg.
    Tydligen är detta svårtolkat och man får anställa någon för att utreda det hela.

Det går inte att parkera efter vägen som Sne4 undrade, eftersom "vägen" ligger så att man står mitt på gården. Vilket innebär att bil/ar står ivägen om vi ex har en stor lastbil som kommer med material. Men vist är det ok att ställa bilen på vår gård om man frågar och vi har möjlighet att flytta på bilen. Men att komma och tala om för oss att mannen kommer att ställa sin bil på vår gård/mark (20 m från boningshus, 3 m från stall) tycker inte jag är vidare trevligt sätt att bemöta nya grannar.

11. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Oj, då får jag be så mycket om ursäkt till hempularen, jag hade tydligen tolkat "väg last" helt fel, om den där texten gällde er fastighet.

12. H

hempularen

Moderator

Det var nog mest tur att det var min tolkning som (kanske) visade sig vara korrekt. Jag har mycket begränsad erfarenhet av servitutsskrivningar. Jag tolkade ordet last som att det hade med varulastning (skog?) att göra.

13. S
    Medlem · 27 inlägg

sija

Medlem

Det här med servitut är en ganska komplicerat ämne. Det för lite långt att kort beskriva vad som gäller. Jag kan däremot rekommendera en bok Servitut Det(160 sidor) av Leif I Nilsson, jurist vid Lantmäteriverket i Gävle. ISBN 91-39-10598-9
    Kan beställas på WWW.NJAB.SE. Det finns ett fåtal ex av boken på bibliotek (äldre upplaga) som man kan beställa. Boken beskriver på ett enkelt och lättfattligt språk allt vad gäller servitut. Jag har för mig att jag betalade ett par hundralappar för boken över nätet. Den har kommit ut i en ny upplaga för drygt ett år sedan. Hursomhelst bra mycket billigare än att blanda in en jurist som oftast inte är påläst på servitut. Bättre och kunna lite själv då kan du bedömma om juristen du vill anlita har rätt kompetens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.