Ännu en Kap/ger tråd

906 läst  15 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    Hej!
    Behöver en ny kap/ger- såg. Tanken är att den ska ha en permanent plats i snickeriverkstan men också kunna följa med ut för altanbygge mm. Då layouten på verkstan inte tillåter så stort djup söker jag en som inte bygger med gejdrarna bakåt. Budget är så billigt som möjligt men precision och repeterbarhet i användandet väger tungt. Ablsolut tak på 10k. De jag hittar som kan tänkas vara värt att fundera på är:

Makita LS1019l - hittar inga kommentarer på forumet om denna. Fördelar är att dammuppsamlingen verkar vara bra och den har stor sågkapacitet. Någonstans läste jag om att den inte sågade rakt?

DeWalt777 - Liten, smidig och framförallt billig. Men hur är kvaliteten, är det möjligt att använda den till finlir i verkstan eller är det endast för byggnadssnickeri? Hur bra håller den vinklarna och hur noggrant är det möjligt att ställa in den?

Festool ks 60 E-set, den stora nackdelen här är priset i kombination med liten sågkapacitet. Känns som man ofta kan bli begränsad av att den endast tar 60mm vid ett rakt 90° snitt? Jag har aldrig använt en själv, är det stor skillnad i precision jämfört med andra märken? Orkar den med om man kör i lite elakare träslag (Lönn, Ask)?

Finns det andra som man bör ta i övervägande?

Alla kommentarer och åsikter är välkommna!

2. pleqtiz
    Verktygstokig Nivå 12
    Jag har en LS1019l såg och min sågar rakt.. en grym såg, dock kan man inte skjuta materialstöden åt sidan som på alla andra sågar utan man tar bort dom istället, det är en miss tycker jag.. annars funkar den mycket bra! har även en Dewalt 717 och Festool kapex KS 120 och dem är oxå mycket bra sågar.. men greppet på makitan och dewalten känns bättre än kapexens rakställda handtag.. en smaksak!

3. J
    Medlem Nivå 2
    Ryobi har väl också sågar med framåtriktade gejdrar? De får lite varierande omdöme. Min far har den med 254klinga och han är riktigt nöjd. Gör mycket finsnickeri.

4. pleqtiz
    Verktygstokig Nivå 12
  5. M
    Medlem Nivå 7
  6. M
    Medlem Nivå 7
    Ok..? Har du känt på den själv? Gick förbi en på Bauhaus och den kändes riktigt rapplig. Svajig i armen och kullagerna lät hemskt på utdraget. Kanske bara ett måndagsexemplar då?

7. B
    Medlem Nivå 2
    Har du kikat på Bosch GCM 12 GDL? Strax under 10k från svenska handlare och 880 euro från tyska amazon. Har ingen erfarenhet av den själv men har själv börjat fundera på att byta ut min egen.

8. LoweW
    Husägare Nivå 7
    Jag har en Bosch GCM 8 SJL som jag är extremt nöjd med. Har inte ställt in den ordentligt än, men till renovering jag håller på med nu duger den gott med inställningarna från fabriken. När man kopplat på grovdammsugaren blir det i stort sett inget spån kvar efter kapning heller. Bra djup också.

Har den just nu på ett billigt "bord" från clas ohlson vilket funkar bra. Hade jag haft budget för det hade jag dock slagit till på en Bosch GCM 12 GDL som Boohoo nämnde.

9. pleqtiz
    Verktygstokig Nivå 12
    Bosch gcm 12 gdl är oxå grymt fin! Har faktiskt haft en sån med :seenoevil: Är lite sugen att sälja min makita för att köpa en gdl igen för den saknar jag.. men finns annat i snickarboden som skall investeras i så det får bli ett annat kapitel :)

10. M
    Medlem Nivå 7
    Hmmm... trodde inte man kunde få en GCM 12 för de pengarna. Nu blev det svårare. Hur är den för finlir?

11. E
    Tillbyggare · Nivå 9
    En bättre begagnad festool kapex 120 skulle jag satsa på. Otrolig precision, klarar grövre dimensioner, tiltbar år båda håll och en laser som faktiskt är användbar.
    För hemmabruk är det en såg of a lifetime.

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 7
    Kan tänka mig det. Men så gäller set att vänta in det rätta fyndet och tålamod har jag aldrig varit känd för.

13. M
    Medlem Nivå 7
    Har kollat över måtten nu och en gcm12 kommer tyvär Interpol plats.

14. M
    Medlem Nivå 7
    Just nu lutar det åt makita ls1019l. Men tar gärna emot fler synpunkter. Billigast just nu enligt prisjakt är powertools.nu och verktygsvaruhuset.se. Kommentarer om dessa? Har inte haft med dem att göra själv.

15. pleqtiz
    Verktygstokig Nivå 12
    Verktygsvaruhuset har jag handlat väldigt mycket utav och dom är bra, var där jag köpte min LS1019L. powertools.nu känner jag inte till men va nån sidoimport eller hur det nu var.. det har skrivits om dem här förr vill jag minnas, så dom undviker jag innan någon har nåt gott att säga om dem..

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: