Byggahus.se

Ännu en fuktig källare. 80% Rh!

1. imported_Benno
    Medlem · Nivå 9
    Vi har blivit med hus igen (ett till 20-talshus) som fritidshus mitt ute på landsbygden. För att ha lite koll när man inte är där skaffade jag en trådlös fukt/temperaturmätare.
    Testade den hemma först och det verkar stämma. När jag installerade en sändare i källaren på "nya" huset blev det ett chockerande resultat. Rh kröp genast upp till 70%. Efter ett par dagar står den nu på 80%. Temperaturen är 12,8 grader. Jag gick ner idag och räknade nästan med att ta på flytväst. Med fuktmätate för trä och betong mätte jag inga särskilt höga värden i bjälklaget. Cirka 17%. I dörrposter steg värdet ju närmare golvet jag mätte. Men golvet med saltutfällningar och fuktfläckar på flera ställen mätte mellan 0,6 och max på betongskalan.
    Källaren, som är oinredd beskrevs som fuktig av säljaren och har förmodligen varit så i många år. Sannolikt aldrig dränerat. Ordentligt mögligt i ett före detta mangelrum (svart i tak och på väggar) men fukthalten är inte över normal så det pågår nog ingen tillväxt. Stuprören har gått rakt ner i marken tidigare och det var gott om växter runt grunden. Växterna är nu bortklippta och tremeters avloppsrör leder regnvatten en bit bort från alla stuprör för att minska fuktbelastningen något. Gissningsvis händer inget akut om man låter det vara som det är men det vore trevligt att sänka fuktnivån något.
    Marken runt huset är så platt att jag inte vet vilket håll man bäst skulle leda vattnet åt om man skulle dränera. Jag får mäta med något. Men att hitta en punkt lägre än källargolvet nära huset, förutom dricksvattenbrunnen, är nog inte möjligt.
    En avfuktare som tillfällig lösning skulle säkert torka ur en hel del men den lär ju få jobba hårt och källaren består av sju rum på cirka 100 kvadratmeter.

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 14
    Står resten av huset kallställt?
    Hur är det tänkt kring ventilation?

3. imported_Benno
    Medlem · Nivå 9
    Jag försöker hålla 15 grader när vi inte är här. Ventilation är självdrag genom kakelugnar och kamin plus vedspis. Badrummet har paxfläkt, men den går bara när man tänder lyset. Ett spjäll ovanför vedspisen är nog den enda ventilationen annars förutom otätheter i byggnaden.

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 14
    Hur tänker ni framtida användning av källaren?

5. imported_Benno
    Medlem · Nivå 9
    Vi har inget behov av att inreda källaren som bostad. Matkällare som den var tänkt från början och förvaring. Men man vill ju helst inte att det man ställer dit ska rosta eller mögla.
    Annars finns egentligen inget större behov av källaren.

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 14
    Kanske är det idé att se om de åtgärder du utfört ger något.
    I kombination med en avfuktare i de utrymmen ni har tänkt använda/inreda.
    Viktigt är ju att de utrymmena har stängda ventiler och är avgränsade.