Byggahus.se

Ännu en förlorad budgivning :-(

1. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Uppsala är en kommun där priserna gått upp kraftigt och många akademiker jobbar. Du verkar ha lite orimliga förväntningar och då kommer det bli jobbigt.

Du får ett hus för 3-4 miljoner men inte i Uppsala "stad". Så du får kanske justera vad du söker. Det var inte heller så trevligt bemötande mot den som försökte hjälpa dig och la ner tid... Eller hur?

2. L
    Husägare · Nivå 5
    Hej
    Det var inte mening att vara nedvärderande. Ursäkta. Jag har nyligen investerat sex miljoner i ett parhus i Uppsala, endast 3,5 km från centrum.

Det finns hus i olika prisklasser och kvaliteter. Men generellt är områden som Nåntuna, Sävja, Stenhagen, Gränby, Herrhagen mfl inte förstahandsval pga tendenser till stökighet.

Tack

3. Needas
    Renoverare · Nivå 12
    När jag och min hustru sålde vårt radhus så försvan alla objekten i området vilket skapade en del panik.
    Vi var helt inställda på att hitta oss ett hus så vi la lappar i brevlådan på adresser vi kunde tänka oss att bo på, av 10 lappar fick vi 4 och svar och det slutade med ett bra hus till underpris.
    Det finns många därute som går i säljtankar men som behöver en liten knuff i rätt riktning.

• Laddar…
  4. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Bra tips. Tål faktiskt att tänkas på när man hittar områden man vill bo i :)

• Laddar…
  5. Needas
    Renoverare · Nivå 12
    Huset hoppade också en miljon i värde första året sedan vi satt tänderna i det så priset var det rätta också! :D
    Jag tror att om man vill göra en bra affär så får man gå utanför boxen lite.

6. O
    Medlem Nivå 2
    Hittade denna tråd idag. ”Passande” nog är vi i exakt samma sits men året är 2020. Så hur har det gått för dig? Vi har gått och vänta på nedgången som hela tiden spås komma vad det gäller huspriser. Men inte ens Corona verkar påverka den att gå nedåt, snarare går den uppåt. Åtminstone om man ser på hur folk budar.

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Den här tråden hade kunnat påbörjats 2003

8. Humlo
    Medlem Nivå 6
    Vi hittade vårt hus då den som sålde lagt sig för högt i det området han skulle sälja. Eftersom vi letat hus under många år så kunde vi marknaden och visste vad som skulle hända med olika objekt. När huset stod osålt efter x antal månader och ägaren började få panik för han köpt nytt så la vi ett bud som vi tyckte var mer "normalt".. och han nappade på det.
    Det har däremot inte kommit nån "krasch" som alla varnat för i alla år. Priserna går inte ner. I bästa fall står de still lite grann för att sen öka sakta. Vårt hus har ökat bara av att vi har bott här så mitt bästa tips är att gå på många visningar och lära känna områden man är intresserad av och sen inte bjuda över det man satt som gräns. Sen beror det ju på vad man "måste ha", men kan man kompromissa lite och kanske gå ner nån nivå för huset är mindre eller saknar något man tycker man måste ha så öppnar sig fler möjligheter. Men glöm det där med att det ska bli "billigt". Inte ens nu under Corona har priserna sjunkit. Snarare tvärtom när det handlar om hus då folk vägrar sälja och utbudet varit skralt. Nu har det kommit igång lite igen.

• Laddar…
  9. O
    Medlem Nivå 2
    Vi har nog varit på 50 husvisningar de senaste åren. Ju mer vi sparar ju närmre kommer vi såklart vår dröm. Jag känner så mycket igen mig i hopplösheten du beskrev. Vi budade på ett i helgen som vi ledde väldigt länge. Vi trodde att det hade mattas av och några budgivare hade stannat. Så vipps från ingenstans kom en helt ny budgivare och lägger 100 tusen över. Man sätter en gräns av en anledning, men det är fruktansvärt jobbigt att bli snuvad på mållinjen. Vi satte vår gräns kring priset av vad ett liknande hus (fast med högre standard) i samma område hade gått för. Men när ett hus med sämre standard och i behov av väldigt mycket renovering går för mer än vad ett likadant hus som har högre standard känns allt bara omöjligt.

• Laddar…