Byggahus.se

Ännu en bärande fråga...

1. S
    Medlem · Kalmar · 22 inlägg

S:t Olof

Medlem
    Vad tror ni? Går i taknockens riktning. Ca 11cm tjock, enkelgips. Så känns tunn... Väggstumpen den fortsätter i är tjockare och bärande gissar jag.

Parhus från 1990. Detta är övervåningen (suterräng), med liten vind.

Tacksam för alla svar jag kan få :)

2. S

Medlem
    Med stumpen menat jag mot klädkammaren. Men den innefattar nog ventilationen, därför den är tjockare

3. B
    Medlem · Stockholms län · 20 657 inlägg

BirgitS

Medlem
    En sektionsritning och andra konstruktionsritningar är bra liksom foto på hur takstolarna ser ut.

4. J
    Renoverare · Skåne · 3 310 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Hur ser det ut mellan entré och vardagsrum? Är det en balk eller liknande i taket där?

Med tanke på djupet och tjockleken som du säger, så finns det en ganska stor sannolikhet att den är bärande.

• Laddar…
  5. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 662 inlägg

fahlis

Medlem
    Med tanke på att detta är övervåningen, så är chansen ganska stor att inga innerväggar i denna våning är bärande. Se efter hur takkonstruktionen är gjord, den är antagligen helt avgörande …

6. J
    Renoverare · Skåne · 3 310 inlägg

Jarlsgård

Renoverare
    Vanligtvis inte, men samtidigt så ser det ut att vara en ganska stor Spännvidd, utgår man från trappan så ser det ut att vara >10m, vilket gör att det ändå finns en stor sannolikhet för en bärande vägg :)

7. B
    Husägare · Göteborg · 1 267 inlägg

bossespecial

Husägare
    Börja med att kika på takkonstruktionen uppe på vinden, ta gärna några bilder och posta också. Det kan vara så att det är självbärande takstolar mellan ytterväggarna.

8. S

Medlem
    Duger det? Ursäkta sen återkoppling.

9. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 662 inlägg

fahlis

Medlem
    Det ser ut som en fribärande takstol, men kolla också dimensionerna på virke och knutar …

10. S

Medlem

11. S

Medlem
    45x95 som vilar på 45x145 regel som går i vinkel mot taknocken.

12. S

Medlem
    ursäkta bump, men vad tror ni? :)

13. J
    Medlem · Blekinge · 9 167 inlägg

justusandersson

Medlem
    Helt klart fribärande takstolar. Virkeskvalitén verkar vara utmärkt. Att ta bort väggen får nog inga dramatiska konsekvenser, men det hade kännts bra att se en sektionsritning först. Kalmar ligger precis på gränsen mellan snözon 2 och 2,5. 1990 var det 1,5 med i princip samma beräkningsmetod. Det är inte fel att kolla dimensionerna på stängerna. Kanske finns det någon sorts tillverkardeklaration?

14. S

Medlem
    Tack! Ska se om jag finner mer ritningar. Kontaktat kommun men svårt att finna ut vilka ritningar de har/ jag söker.
    Huset ligger i Östergötland, dåligt uppdaterat :)

Än en gång; tack för er hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.