Sambon har under något års tid försökt bearbeta och övertala mig om att vi ska "smälla" väggen mellan kök och vardagsrum för att kunna ändra om lite i layouten och få ett överlag bättre flöde i huset.
Så nu börjar jag ge med mig... öhöhö.
MEN, väggen hon vill smacka är ju självklart en bärande stenvägg där både vatten och el går så fint. Det är en av anledningarna till varför jag varit anti från första början.
Jag vill dock undersöka i saken om huruvida det ens varit möjligt att ta ner väggen och avväxla den på ett sådant vis som jag vill.
Kan börja med en bild över planlösningen så man ser vilken vägg det handlar om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är alltså den som går mellan kök och vardagsrum. Detta är dock inte min planlösning utan en av grannarnas så den är inte 100% identisk. Vi har till exempel inte väggsnuttarna till hörnan i vardagsrummet kvar.
Logga in
Skapa konto
Så, vad är då min vision då? Jo, jag vill att en avväxlande balk löper direkt under den "bärande väggen" på ovanvåningen (den är inte fullt ut bärande, vill ni veta mer så kan jag förtydliga).
Dvs såhär:
Logga in
Skapa konto
Finns det några bekymmer med att flytta den avväxlingen ifrån den bärande väggen ursprungliga placering?
Tanken är att det efter att jobb ska se ut något i stil med denna bilden:
Spontant tycker jag det är två saker man behöver kolla och som inte framgår av sektionen. 1) Hur är bjälkarna i bjälklaget mellan våningarna skarvade, om de är skarvade (vilket jag tror)? Är de skarvade över den befintliga väggen är det inte så käckt att flytta denna. 2) Finns det något i eller under bottenbjälklaget som kan ta upp de pelarlaster (oberoende av läge) som blir en följd av en avväxling? Bottenbjälklagets konstruktion är bara antytt. I bästa fall finns det en K-ritning.
Att de är skarvade tror jag med, de som är över pannrummet är skarvade och rejält också.
Men det borde gå att eventuellt förstärka upp de ytterligare? Rent estetiskt hade det blivit snyggast att få balken i liv med den väggen
Angående bottenbjälklaget så är det en slät duk. Golvet i vardagsrummet är idag uppreglat och i samband med att det isåfall blivit kök så hade det gjutits nytt där med golvvärme istället, så det kan anpassas efter laster .
Önskar att jag hade ritningar på bjälklaget, men tror inte det finns bra tips på hur man kan gå en känsla av det utan att ta upp hela taket? Hur troligt är det att det är samma skarvning genomgående? För har delar av taget upptaget i pannrummet och rummet innanför köket i i dagsläget
Om det är ett 60-talshus kan man nog utgå från att mellanbjälklaget är byggt med en viss systematik. Några ritningar på detta tror jag inte att det finns. Möjligen på bottenbjälklaget. Kan du inte använda en vanlig regeldetektor och rita in bjälkarnas läge på en ritning. Mäter du i rummen på övervåningen på båda sidor om hjärtväggen bör du kunna få en bra bild.
Nu startade hjärnan och du har så rätt så, att sätta en balk där på ett relativt enkelt vis går inget vidare. Kom på att skarvningen borde synas ovanifrån på bilder när jag renoverade badrummet, och mycket riktigt så gjorde de det.
Logga in
Skapa konto
Där ser man klart och tydligt var skarvningen slutar. Väggen som syns där den mellan pannrummet och vardagsrummet.
Tittar jag i taket i grovköket så går skarvningen ca 90 cm in i det rummet. Kort och gott, hela den väggen är bärande Nu har man lärt sig något.
Lösning för att få till det estetiska? Eller är det enklare att bara finna sig i att balken isåfall hamnar där den hamnar?
Ja. Åtminstone jag går inte och kikar i taket stup i ett (kan ha andra orsaker också...).
Jahapp! Jag är iofs av den åsikten att funktion före utseende i många aspekter men i just denna så blir det isåfall en följetång... När/om vi gjort detta var även en kamin på tapeten likt bilden jag la upp, så skorstenen var tänkt att byggas precis intill den ""bärande"" väggen på ovanvåningen för att göra så minimal åverkan på sovrummen som möjligt, men då skiter det sig
Menmen, den som lever får se! Sambon ändrar sig stup i kvarten huruvida hon vill bo kvar eller ej
Det är svårt att formulera regler som håller i vått och torrt. Jag tycker också att funktion brukar vara viktigast. Jag tvekar inte om att flytta en dörr eller ett fönster någon decimeter för att få bättre ljusflöde eller möblerbarhet.
Det är svårt att formulera regler som håller i vått och torrt. Jag tycker också att funktion brukar vara viktigast. Jag tvekar inte om att flytta en dörr eller ett fönster någon decimeter för att få bättre ljusflöde eller möblerbarhet.
Vad hade man kunnat tänkas behöva för balk? Öppningen hade blivit ca 340 cm bred så antar en hea är att föredra för att hålla nere bygghöjden?
Det blir en del taklaster som man måste ta hand om och räkna på, men balkdimensionen är i storleksordningen HEA 160 eller limträ 90x315. Inte så våldsamt.
Det blir en del taklaster som man måste ta hand om och räkna på, men balkdimensionen är i storleksordningen HEA 160 eller limträ 90x315. Inte så våldsamt.
När du säger taklaster, då menar du just taket och inte mellanbjälklaget?
Om jag då säger att den väggen inte bär upp taket öht, hur reagerar du då?
Då säger jag att du har fel. Sektionen visar tydligt hur en vägg på övervåningen som landar på mellanbjälklaget fungerar som stödben till takstolen.
Och vet du vad? Det säger du rätt i. Har nu varit uppe på kattvinden och mätt och försöker nu upprätta en bjälklagsritning som är så nära verkligheten som möjligt utifrån vad jag kunnat se.
Däremot gällande den bärande delen så är det faktiskt en luring, för det finns ingen bärande vägg på ovanvåningen. Däremot finns det 2 st bärande pelare, då det endast finns 2 st takstolar på huset... en ganska speciell konstruktion! Men jag tänkte fel i mitt uttalande efter att ha sett bjälklaget, det är fortfarande det som tar upp lasterna (bra för mig!)
Lägger upp min skiss/ritning här så fort den är färdig