Byggahus.se

Ännu en asbesttråd?

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Nu vet jag inte om forumet tål den här koncentrationen, men jag testar... Ingen asbestpanik, bara intresserad av lite historiska fakta.
    I utrymmet utanför pannrummet är det ett litet rum som förmodligen har fungerat som nån sorts vedförråd. Där sitter det en vit duk i taket (trätak) som jag funderar på vad den är gjord av och vad syftet med den är.
    Den är ca 2-3 mm tjock och ser ut som på bilderna. Jag antar att det är nån form av brand-/gnistskydd? Elkabeln som sitter där kom dit senast vid renoveringen 1955. I samband med det skrotade man pannan och drog in elvärme, så jag antar att duken är ditsatt tidigare - Förmodligen vid den förra större renoveringen hösten 1939 då man byggde om till vattenburen värme.

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det där kan nog vara asbest ja. Det var vanligt med eternitskivor och liknande i pannrum och om detta rum ligger direkt utanför kan man velat skydda det också. Syftet är som du misstänkt brandskydd.

Skicka på analys så får vi veta.

• Laddar…
  3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Ja, hög risk för asbest, och den otrevligare typen också, eftersom det är fibröst (till skillnad från fönsterbrädorna som är ofarliga så länge man inte försöker borra eller såga i dem).

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 975 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det där är högtst troligt asbest, ja.

5. useless

useless

Lök.
    Jaja, den är ändå på väg ut, men då vet jag att jag ska lägga det i asbestkontainern iallafall.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Bohuslän · 215 inlägg

academia

Medlem
    Utan rätt metod, så kommer de där skivorna att damma rejält när de plockas bort. Även om man då inte ser synliga dammoln, så kommer rätt stora mändgder fibrer lossna och hamna i inhalerbar luft.. Så ta bort dem som bör

7. useless

useless

Lök.
    Jag använde andningsskydd med P3-filter. Men den skyddar ju inte ögonen - Kommer jag bli blind nu? :worried:

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Inte av asbest. Det är inte farligt på det sättet.

Problemet när man river själv är att det är svårt att förhindra spridning av fibrerna. De tar sig runt i hela huset och det tar ett tag innan de "landar" så man kan behöva torka i flera dagar för att bli av med dem. En vanlig dammsugare utan HEPA-filter blåser bara runt fibrerna och även våttorkning är suboptimalt då vatten utan tillsatser har svårt att väta asbestfibrer.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Hoppas för allt i världen att detta inte var en seriös fråga.
    Jag blir i det närmaste skrämd över människors oförmåga till självständigt tänkande. Särskilt kring rådande hysteri om asbest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.