671 läst · 10 svar
671 läst
10 svar
Ännu en asbestråd, behöver råd/ tips
Hej! Vi är mitt uppe i renovering av ett radhus från 60talet. Vi gör allt själva . Men till frågan; i några av sovrummen ligger det plastmattor som golv. I ena sovrummet rev vi ut denna själva ( då ägaren la in denna matta på senare 80tal= låg sannolikhet för asbest, och sedan la vi nytt fräscht laminat över. Under detta ligger dock orginalplastmattan. Vilket med stor sannolikhet innehåller asbest. Men då vi inte rivit / dammat med den och den ligger skyddad under laminatet vi la in har vi inte brytt oss om det.
Nu är vi på nästa rum och gör samma sak. Dock har den ”grundplastmattan” fått några skador här och där då mattan ovanför satt så hårt.
Ska man tejpa för dessa hål och lägger laminat över som föregående rum?
Ska man ta asbestprov , tejpa för och invänta provsvar och eventuellt sanera ett helt sovrum ? Hur hade ni gjort 🙃
Nu är vi på nästa rum och gör samma sak. Dock har den ”grundplastmattan” fått några skador här och där då mattan ovanför satt så hårt.
Ska man ta asbestprov , tejpa för och invänta provsvar och eventuellt sanera ett helt sovrum ? Hur hade ni gjort 🙃
Redigerat:
Kan tillägga att vi tejpat igen dom ”revorna/hålen” med silvertejp än så länge !M mariavl32 skrev:Hej! Vi är mitt uppe i renovering av ett radhus från 60talet. Vi gör allt själva . Men till frågan; i några av sovrummen ligger det plastmattor som golv. I ena sovrummet rev vi ut denna själva ( då ägaren la in denna matta på senare 80tal= låg sannolikhet för asbest, och sedan la vi nytt fräscht laminat över. Under detta ligger dock orginalplastmattan. Vilket med stor sannolikhet innehåller asbest. Men då vi inte rivit / dammat med den och den ligger skyddad under som tidigare har vi inte brytt oss om det.
Jag är tillräckligt nervöst lagd för att ha velat testa först (testade tex kittet på våra gamla fönster när jag skulle renovera dessa). Kostnaden var låg och det gick fort, klart värt det för sinnesfrid.M mariavl32 skrev:Hej! Vi är mitt uppe i renovering av ett radhus från 60talet. Vi gör allt själva . Men till frågan; i några av sovrummen ligger det plastmattor som golv. I ena sovrummet rev vi ut denna själva ( då ägaren la in denna matta på senare 80tal= låg sannolikhet för asbest, och sedan la vi nytt fräscht laminat över. Under detta ligger dock orginalplastmattan. Vilket med stor sannolikhet innehåller asbest. Men då vi inte rivit / dammat med den och den ligger skyddad under som tidigare har vi inte brytt oss om det.
Du menar att vi borde testa på det lite skadade golvet? Vi ska väl Inte behöva bryta upp laminatet i det nyrenoverade färdiga rummet å testa det också 🙃🫣S Sunken8b skrev:
Asbest är ju farligast när det dammar, och sanering innebär ju ett visst dammande under kontrollerade former. Därför tänker jag att det är onödigt att riva i det utan syfte. För er egen hälsa räcker det att lägga laminat över befintligt golv.
Men det kan ju var schysst att ta ett prov och markera med orange asbesttejp på befintligt golv om det finns asbest, innan ni lägger laminat. Typ om ni har ett hus som ska gå i arv någon gång i framtiden eller så.
Men det kan ju var schysst att ta ett prov och markera med orange asbesttejp på befintligt golv om det finns asbest, innan ni lägger laminat. Typ om ni har ett hus som ska gå i arv någon gång i framtiden eller så.
Så du menar att även om det blivit lite revor/ hål i den troliga asbestmattan så kan vi lägga på ett laminat över hela bara? Dom skadorna har uppkommit med skarp kniv och inget som har orsakat något damm vad vi kunnat se. Det blev även en uppflikning på 10 cm i en mattskarv..T Torpfröken skrev:Asbest är ju farligast när det dammar, och sanering innebär ju ett visst dammande under kontrollerade former. Därför tänker jag att det är onödigt att riva i det utan syfte. För er egen hälsa räcker det att lägga laminat över befintligt golv.
Så hade jag gjort, då är asbesten i tryggt förvar under ett tätt golv och kommer ingenstans.M mariavl32 skrev:
Det var till och med så vi valde att göra i sommarhuset i barnens rum efter att ha läst på och undersökt olika alternativ där vi balanserade säkerhet och kostnad med högst fokus på säkerhet så klart.
Jag klarar inte av att bygga in problem, därför tar jag alltid bort alla material som är farliga eller kan skapa luktproblem när jag ändå är igång och renoverar.
Asbest, svartlim, gammal korkisolering, plastmattor, kaseinspackel, bitumenpapp, tryckimpregnering etc sparas inte till pensionen.
Asbest, svartlim, gammal korkisolering, plastmattor, kaseinspackel, bitumenpapp, tryckimpregnering etc sparas inte till pensionen.
Ja precis, så hade jag resonerat. Skära av en liten bit av den trasiga mattan och skicka in. Den andra är ju som du säger hel, så där finns väl ingen anledning att härja nu, men kan ju vara bra att veta vad som finns i intilliggande rum om ni av någon anledning inframtiden behöver riva upp det nylagda golvet😊 Men som sagt var, jag är lagd åt det försiktiga hållet.M mariavl32 skrev:
Ja vi gjorde så nu och har skickat det på prov! Har inte sett något svartlim under och själva underlaget i mattan är mjukt av någon slags pälsig/stråig fiber. Såg med blotta ögat lite mörkbruna limrester. Hoppas att det inte visar något. Den låg fastlimmad rätt på betongenS Sunken8b skrev:Ja precis, så hade jag resonerat. Skära av en liten bit av den trasiga mattan och skicka in. Den andra är ju som du säger hel, så där finns väl ingen anledning att härja nu, men kan ju vara bra att veta vad som finns i intilliggande rum om ni av någon anledning inframtiden behöver riva upp det nylagda golvet😊 Men som sagt var, jag är lagd åt det försiktiga hållet.
Håller tummarnaM mariavl32 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver tips på 'objektiv' byggnadsantikvarie
Bygglov -
Hur tätt behöver reglar sitta under plåttak för fribärande konstruktio
Byggmaterial & Byggteknik -
mögelfråga: behöver det åtgärdas?
Byggnadsvård -
Ännu en nybörjare som behöver hjälp med "Ogräs"
Gräsmatta -