Byggahus.se

Ändring i planlösning efter beviljat bygglov

1. H
    Medlem · 3 inlägg

Husbygge2017

Medlem
    Hej!

Jag har läst och lärt mig otroligt mycket på det här forumet och detta är mitt premiärinlägg.

Min man och jag är i färd med att bygga ett nytt hus (1,5 plan m förhöjt väggliv) och efter mycket strul med vår husleverantör har vi nu brutit kontraktet med dem och kontaktat en ny husleverantör.

Vi har redan fått bygglov på vårt hus och den nya husleverantören kan bygga ett hus som utvändigt följer bygglovet.

Den nya husleverantören vill dock att vi förändrar planlösningen invändigt för att de ska sätta sin prägel på huset och vi har fått ett förslag till justerad planlösning som vi är mycket nöjda med.

Vår säljare på det nya husföretaget trodde inte att dessa förändringar i planlösningen skulle kräva något ändringslov eller dylikt från kommunen men för att vara på den säkra sidan så kontaktade vi vår handläggare och frågade.

Handläggaren säger nu att ändringarna i planlösningen kräver ett nytt bygglov. Det känns surt att göra om hela processen och betala ny kostnad till kommunen och ny handläggningstid.

Har någon varit med om att ni fått ändra i planlösningen efter beviljat bygglov utan ändringslov/nytt bygglov? Tar tacksamt emot all input från er kunniga husbyggare! Jag har läst lite på forumet om att andra fått göra ändringar efter beviljat bygglov och att man då i efterhand skickat in relationsritningar. Var går gränsen för vad som är ok ändringar och vad som är för mycket?

De ändringar vi vill göra är att göra köket 60 cm bredare så att vi får plats med en köksö. För att kunna göra det justerar vi placeringen av trappan i hallen samt justerar placering av tvättstuga och toalett på bottenplan. Slutligen har ovanvåningen spegelvänts.

Tack på förhand!

Klara

2. Hemmakatten
    Medlem · 12 111 inlägg
    Det där låter som ett reviderat bygglov, dvs man skickar in nya relationsritningar och kommunen lägger de till handlingarna. Ingenting som ni ska betala extra för.

Ta kontakt med handläggaren chef.

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 221 inlägg

hempularen

Moderator
    Det som kanske kan ställa till det, är ju om ändringarna påverkar tillgängligheten.

4. H
    Medlem · 3 inlägg

Husbygge2017

Medlem
    Tack för svar! Vi ska ringa idag och diskutera saken, hoppas att det kan bli ett reviderat bygglov istället.

5. H
    Medlem · 3 inlägg

Husbygge2017

Medlem
    Ok, jag har inte uppfattat det som att våra ändringar påverkar tillgängligheten men ska kolla med husföretaget. Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.