Byggahus.se

Ändring efter bygglov?

1. K
    Jack of all trades · Västra Götalands län · 3 228 inlägg

Kjell_G

Jack of all trades
    Hur stora ändringar kan man göra efter att fått bygglov och påbörjat bygget? Det handlar om planlösningsdetaljer men också om ett förhöjt väggliv.

Vilket är bästa tillvägagångssättet om man vill göra förändringar, köra på eller fråga snällt och riskera ett nej?

/me

2. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Re: Ändring efter bygglov?

Jag har funderat mycket på detta, men lärt mig att aldrig fråga, för då ställer man bara till det för de kommuntjänstemännen som handlägger frågorna. Så jag vet inte svaren.

Men gränserna tycks skifta från kommun till kommun, förmodligen därför att teori = bestämmelser och verklighet = beslutspraxis är två helt skilda saker. Har hört att 10% avvikelse på byggytor kan tolereras (?), sett domstolsfall där 20% ytavvikelse (över detaljplanens villkor) först godkändes i kommunen, men efter överklagande stoppades i högre instans. Detta gäller alltså bygglovsbeviljade mått inom detaljplanelagda områden. som ju kommuner ska godkänna (i sämsta fall i efterhand).

Ligger dina avvikelser inom den av kommunen fastlagda detaljplanens toleransområde, så riskerar du nog inget (utom en extra bygglovsavgift i efterhand), om du bara kör på.  Jag själv gör bara denna "detaljplane-koll" inför ändringar, detta efter att en gång ha frågat ansvarig handläggare på kommunen, och fått följande besked: "Nej, reglerna tillåter inte detta. Javisst är det tokigt. Men du kan ju be stadsarkitekten ändra detaljplanen, men jag vet att han har inte tid, och även om reglerna utformades för fyrtio år sedan och är  ålderdomliga (=spikade före energikrisen och solvärmens intåg!), så måste vi följa dem, för vi har inte tid och resurser att gå in och ändra alla gamla detaljplaner till dagens moderna byggnormer."

Så detta är nog kanske orsaken till dagens situation. Alla vet att detaljplaner från "svenska statens detaljreglade tokigheter av byggbranschen på 1970-talet", nu är överspelade, men tjänstemännen måste ändå följa kvarvarande delar av ännu gällande "tokigheter" i reglerna. Vissa tjänstemän har då en annan syn än andra på exakt samma regler, om vad som är en "tokighet", och vad man anser sig behöva godta.

Så för säkerhets skull, innan du gör något, be att få en kopia av gällande detaljplan från din kommun, innan du kör på.

Men jag skulle gärna vilja veta vilka erfarenheter andra har av detta. Hur många bygger sina hus i enlighet med bygglovets detaljer? Med andra ord: Änglar, finns dom? ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.