Byggahus.se

Ändring av tillval till bostadsrätt

1. 6
    Medlem · 8 inlägg
    Hej,

Har en fråga om vad som kan tänkas gälla vid tillval till en bostadsrätt som håller på att byggas.

Vi har gjort tillval och bland annat bytt spis till en induktionshäll. För 1-2 månader sedan fick vi ett mail från kundansvarige på företaget som bygger om att vår induktionsspis var restnoterad (det är en äldre modell) och fick frågan om vi kunde tänka oss en modellnamn som ersättare. Jag gjorde lite research och kom fram till att ersättaren var nyare än den gamla samt hade en mycket bättre design så vi tackade ja.

Nu i veckan fick vi ett nytt mail om att de magiskt hade fått fram originalspisen vi valde. Vi vill ju självklart ha den nyare som vi anser att vi har rätt till nu men det gick självklart inte.

Vad gäller här? Har någon form av avtal ingåtts när vi tackade ja till ersättaren? Kan de bara byta tillbaka till den gamla då utan att fråga om det är ok?

Oklart om jag kommer orka dra detta vidare men vore bra med lite matnyttig info om jag får lust.

Tack

• Laddar…
  2. M
    Nybyggare · 109 inlägg

mensjueii

Nybyggare
    Ni har just dragit vinstlotten. Låt dem installera spisen som var med i det ursprungliga avtalet och sen dänger ni till dem med en fet stämning för avtalsbrott. En enkel vända genom tingsrätten och sen handlar resten om att fundera var ni ska placera kosingen ni vunnit. Spelar ni era kort rätt kan det har vara första steget på vägen till ekonomiskt oberoende.

3. H
    Moderator · Stockholm · 47 695 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Nu är vi ju inte i USA, så den vägen till rikedom skall man nog inte räkna med.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 073 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Vid bostadrättsköp och nyproduktion är man generellt rätt utelämnad till företagets godtycke som man köper av. Bostadsrättslagen har upplägget med föreningen som en buffer emellan som skyddar bolaget mot nästan alla krav. Det är en lag som är ett perfekt verktyg för att lura konsumenter om man vill det. Tyvärr.

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 855 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Svårt att se att säljaren förbundit sig till något här. Förstår jag det rätt har en fråga ställts till TS om en annan (bättre) vara skulle kunna accepteras, vilket accepteras, sen visar det sig att den ursprungliga varan ändå kunde levereras. Visst kan det finnas en förhoppning om att man skulle få mer utan extra kostnad, men den förhoppningen är väl just inte garanterad på något vis. Eller har säljaren uttryckligen ändrat specen på vad som ska ingå i lägenheten?

6. 6
    Medlem · 8 inlägg
    Hej, nej inte ändrat specen mer än att vi fick förfrågan om en ersättare, specificerad med modellnummer både på den gamla och den nya som då skulle ersätta och frågan om vi accepterade ett byte eller inte. Om vi valt nej på frågan vet jag inte hur det hade fortlöpt.

Vi accepterade, fick det bekräftat och två månader senare ett mail om att det blir den ursprungliga. Hur det fungerar rent juridiskt vet jag inte men man kan ju tycka att vi har ändrat specen på vår bostad genom denna konversation, men utgår från att det inte finns så mycket att göra.

• Laddar…
  7. M
    Nybyggare · 109 inlägg

mensjueii

Nybyggare
    Jag tycker i alla fall att det känns som att ni har ett case! Det går rykten om en snubbe här i trakten som blev mångmiljonär pga. en fel-levererad tvättmaskin och en entreprenör som underskattade sina skyldigheter.

8. 6
    Medlem · 8 inlägg
    Toppen, har du hans namn bara så jag kan fråga om tips? Uppskattat verkligen! :)

9. Claes Sörmland

Medlem
    Det regleras i bostadrättslagen. Så här ser fortsättningen ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-03-26 kl. 23.51.14.png

Så kort och gott skulle du ha fått en annan spis vare sig du sa ja eller nej.

10. 6
    Medlem · 8 inlägg
    Tack! Då vet jag. :)

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 855 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Jag skulle inte hävda att det är 7 kap. bostadsrättslagen som gäller här, det ör snarare allmän avtalsrätt. TS har ju valt en specifik häll och betalar rent av extra för den. Då kan inte säljaren med någon form av allmänt resonemang om standard på orten eller liknande godtyckligt ändra det. Snarare skulle jag säga att det är konsumentköplagen som gäller, utgående från 16 §.

Frågan är dock fortfarande främst om säljaren förbundit sig till den ”uppgradering” av varan som diskuterats. I så fall är det den som ska mötas mot 16 § konsumentköplagen, Varvid man går vidare till 12 § för att få säljaren att leverera.

Men som sagt, har man inte papper på att man kommit överens om att det är den bättre varan som ska levereras så är ju den ursprungliga rimligen bra nog.

12. Claes Sörmland

Medlem
    Det beror nog på vad TS har skrivit för kontrakt och med vem. Är byggföretaget lite smart så skrivs enbart ett förhandsavtal enligt bostadrättslagen mellan föreningen och TS och inga sidoavtal. Föreningen har då skyldighet att följa avtalet men inte byggföretaget.

13. G
    Medlem · 7 294 inlägg

gaia

Medlem
    vi har också gjort tillval för ett par år sen. Vi har ändrat och ångrat och ändrat tillbaka till det ursprungliga utan hinder. Vi betraktades av byggföretaget som köpare bör betraktas :)

• Laddar…
  14. Marcus_L
    Allvetare · Stockholms län · 360 inlägg

Marcus_L

Allvetare
    Fråga vad det kostar att uppgradera till nyare modellen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.