Byggahus.se

Ändring av stadgar i vägsamfällighet

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Är medlem i en vägsamfällighet.
    Min fråga är: Kan man bli kallad till ett extra sammanträde där man per brev bar blir informerad om att "stadgeändring skall ske" utan att de delger vad frågan gäller så att man kan ta ställning före mötet?

Tacksam för kommentar

Mvh
    Michael

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är nog så det måste ske. För i princip så kan ju en föreslagen ändring av stadgarna helt "förhandlas om" på mötet. Någon föreslår en ändring av förslaget osv. Det är ju det som är vitsen med mötet. Så även om förslaget skulle skickas ut i förväg så kan mötet besluta om en helt annan förändring av stadgarna.

Om det gäller andra genomröstningen (oftast krävs att en stadgeändring skall tas på 2 möten) då får man ju inte ändra på förslaget.

3. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Håller inte med hempularen. Såvitt jag förstår måste den föreslagna ändringen finnas med i kallelsen. Likaså måste eventuella förslag på höjningar av medlemsavgift eller stora kostnadsutlägg delges i kallelsen.

Ring eller skriv ett brev till styrelsen och be att få ta del av förslaget innan mötet. Likasdå kan du kolla med andra medlemmar vad de tycker.

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Detta borde vara reglerat i stadgarna.

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Inte bara i stadgarna utan även i "Lag om förvaltning av samfälligheter".

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans att OM en stadgeändring skall beslutas så måste man i kallelsen ange att det är just en stadgeändring som det handlar om. Men inte mer detaljerat än så. Fast då gällde det bostadsrättsföreningar.