Byggahus.se

Ändring av planlösning

1. D
    Medlem · 2 inlägg

Dantin

Medlem
    Hej,

Jag är spekulant på ett hus på 1,5 plan och behöver ett hum om vad en ändring av planlösning på ovanvåningen skulle kosta, högt räknat. Den totala golvytan på ovanvåningen är ungefär 57 kvm. Se bifogade bilder.

Förändring av det övre rummet ska inte göras.

I badrummet ska dörren sättas igen, nytt kakel, nytt klinkers och badkar istället för dusch. Ingen förändring av yta eller placering.

Det nedre rummet ska göras till två. Två förråd ska rivas (jag tror isoleringen ligger mot tak och ej innervägg (av bilder att döma). Det innebär troligen inget arbete med VS (element kan ha kvar sin placering. El behöver göras om och kompletteras.

Vad skulle detta kosta om jag räknar med att allt görs av hantverkare? Många variabler, jag vet ...

Redigerat 5 maj 20:45
  2. Njingan
    Husägare · Tullinge · 59 inlägg

Njingan

Husägare
    Ska du göra arbetet själv?

Ser ut som att du ska göra om badrummet också?

3. D
    Medlem · 2 inlägg

Dantin

Medlem
    Utsäkta, dörren till badrummet ska sättas igen, kakel, klinkers och badkar istället för dusch. Inte de andra ändringarna som syns på bild. Jag utgår från att inget görs själv i detta stadiet.

Redigerat 5 maj 20:39
  4. B
    Medlem · Stockholms län · 20 614 inlägg

BirgitS

Medlem
    En totalrenovering av badrum med klinker och kakel brukar gå på minst 150 000.

När det gäller flytt av väggar och sånt behöver man ta hänsyn till om någon vägg är bärande. Att riva en bärande vägg kräver ett godkänt bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.