Byggahus.se

Ändring av läge efter bygglov

1. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem
    Hjälp... :(
    Vi har upptäckt att huset inte ligger vänt åt det håll som vi vill på kartan..saken är den att vi har fått bygglov idag - och upptäckte fadäsen idag, vi hade inte kollat så noga på kartan innan vi skickade in den - klantigt - jag vet...

Vad gör vi nu? Måste vi söka om hela bygglovet? Isåfall tar dom inte upp det förrän i höst...

2. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Re: Ändring av läge efter bygglov

Alltså ingången ligger åt det håll som vi vill ha altan :-[

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 463 inlägg

hempularen

Moderator

Jag tror att om er önskade placering inte är "problem" för myndigheten (och ni inte har behövt/behöver grannegodkännande) så fixar dom en sådan sak ganska snabbt, dvs en ändring av bygglov.

4. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Tror du att de kan ändra det utan att ta upp det igen på möte i byggnadsnämnden? För de kommer inte att ha något sådant möte igen förrän i september/oktober....(Bor i en liten kommun där det inte är så många ärenden så att de har möte varje månad...)

5. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Jahaja..det löste sig. Jag ringde och frågade och då sa hon att vi hade ju bara fått ett förhandsbesked att vi fick bygga på tomten....det riktiga bygglovet kommer vi att få i september - nästa gång de har möte i byggnadsnämnden...så fram till dess kan vi lämna in ändringar....nu hinner vi ju inte få huset innan vintern =(

6. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Varför sökte ni inte bygglov direkt utan bara om förhandsbesked när ni hade färdiga ritningar?
    Ofta när man fått förhandsbesked från nämnden så kan själva bygglovet sedan tas av en tjänsteman på delegation. Är det så känsligt ställe ni bygger på att ärendet behöver upp i nämnden en gång till?

7. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Vi sökte bygglov direkt.
    Men idag när jag pratade med henne på kommunen så sa hon att vi har bara fått ett förhandsbesked. Då frågade jag om vi kunde beställa huset så att vi hinner få det - men det kunde vi inte sa hon eftersom de ska ta upp husets utformning på mötet i september :'(

8. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Vi lämnade in färdiga ritningar och hela rasket i tre exemplar (färdigifyllda från Fiskarheden) och jag vet att det var ikryssat att vi sökte bygglov - jag har kopir kvar hemma....

Igår när min man ringde så uppfattade vi att vi hade fått bygglov, men idag när jag ringde och frågade om vi kunde ändra placeringen av huset så sa hon att det går bra att göra ändringar fram till september när de ska ha möte igen...

9. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Det låter lite konstigt det hela. Har kommunen missuppfattat eller gjort fel?
    Kolla igenom ansökan (ni har väl kopia) ni skickade in. Titta igenom föredragslistan till nämndmötet. Det finns också ett arbetsutskottsmöte innan som skall ge ett förslag till beslut. Detta finns också protokollfört. Titta sedan igenom protokollet för nämndmötet. Dvs. det är tre olika protokoll/mötehandlingar att kolla.

Är det så att ni sökte bygglov från början (och det finns skriftligt på det) så är det någon som gjort fel (tjänsteman eller politiker. Ni borde i så fall inte betala den extra avgiften för förhandsbeskedet. OCH ni borde kunna begära via ordföranden i nämnden att bygglovet kan beviljas av tjänsteman. Eller att nytt nämndsammanträde hålls innan oktober.

10. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

OK, vi har ju inte fått protokollen ännu eftersom de hade mötet igår och vi ringde och frågade vad de kom fram till....

och vi sökte bygglov det var därför jag blev så paff idag när hon sa att vi bara har fått förhandsbesked...

11. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

En bygglovsansökan kan nämnden inte ändra på till att bli ett förhandsbesked. De måste angingen bifalla eller avslå bygglovsansökan med eller utan förbehåll. Åk upp till kommunen och läs vad som står i protokollet om nån dag. Det kan dröja innan de skickar hem det till dig. kanhända är det så att tjänstemannen du pratade med blandade ihop ert ärende med någon annans.

12. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

OK, tackar. Ska göra det - det känns ju lite tråkigt nu :(

13. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Protokollet kom idag och där står: "Till byggservicekontoret har det inkommit en ansökan om förhandsbesked gällande nybyggnation av enbostadshus...."

Så de har alltså själva bestämt att etta är ett förhandsbesked trots att vi har ansökt om bygglov... ???

Kan det bero på att Länsmuseet är inblandade för att området ligger "inom Riksintresse för kulturmiljövården"

14. H
    Moderator · Stockholm · 43 463 inlägg

hempularen

Moderator

Nej, det där får ni nog i lagom diplomatiska ordalag ta upp med dem, annars åker ni ju på att betala även för förhandsneskedet.

Om dom skäms tillräckligt mycket över sitt misstag så kanske dom kan kalla in ett nämndmöte extra för er skull, en variant är ju att du själv kontaktar nämdens ordförande och undersöker om inte han eller hon kan fixa något.

15. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Jo vi ska få betala 2700:- för förhandsbeskedet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.