Byggahus.se

Ändring av framledningstemp

692 läst  16 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Nyinflyttad i nybyggt hus, gjuten bottenplatta med LK golvvärme och Nibe F730.

Om jag ökar upp värmen i huset, så bör väl rimligen framledningstemperaturen även öka.
    Jag förstår att plattan är trög och att värmen kan ta ett tag att komma, men bör man inte se ökad vattentemp på termometern på fördelaren ganska snabbt?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Är det tillräckligt kallt ute för att värmepumpen ska tycka att det finns ett värmebehov?

3. A
    Medlem Nivå 2
    Jag tvingar den (efter samtal med Nibe) att sätta igång värmen.
    Vi ökade upp innetemperatur till 25 grader men bägge LK mätarna visar konstant ca 20 grader.

4. F
    Medlem Nivå 1
    Vart ökade du rumstempen? På LK:s rumstermostater eller på inomhusgivare kopplad till Niben?

5. A
    Medlem Nivå 2
    Jag ökade på pumpen, min. framledningstemp.

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 1
    Då skulle det kunna bero på ett par saker. HR du flöde över fördelare? Om du även har rumstermostater och dessa står på t.ex. 20 gr så är nog slingorna avstängda och du har inget flöde, vilket medför den kallare temperaturen.
    Har du bara golvvärme eller har du även raddisar i huset?

7. A
    Medlem Nivå 2
    Börjar misstänka just att det inte finns något flöde. Hur kan man se detta?

Har endast golvvärme, inga radiatorer.

8. E
    Medlem · Nivå 8
    Normalt har du ett säsongsstopp på värmepumpen på typ 17 grader. Är utetempen över det så gör värmepumpen ingenting. Inte ens cirkpumpen går. Även om du ökat värmekurvan.

På din födelare så har du glasrör med en fjäder i typ som du kan se flödet på.
    Brukar även vara en skala tryckt på.

Varför vill du ha vätme på på sommaren?
    Är det komfortvärme på badrumsgolven du söker?

9. F
    Medlem Nivå 1
    På tilloppsfördelaren, den översta, sitter det mätglas. Är de röda indikatorerna i toppen så har du inget flöde. Är du osäker kan du vrida på en av de svarta rattarna som mätglaset sitter på. Då ska indikatorerna röra sig om det finns flöde. Ta bort de blåa höljet om de sitter kvar. Och kom ihåg hur många varv du vrider så du kan ta tillbaka till ursprungligt läge.
    Du kan också kolla om du kan se de blåa ringarna på toppen av ställdonen eller om de är helt nere.

10. A
    Medlem Nivå 2
    Bifogar bild på mätglasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CC38DFF2-4E6F-4332-9CB0-2D279C9E0B69.jpeg

Ställdonen där nere är helt öppna, dvs pinnen är helt uppe.

11. F
    Medlem Nivå 1
    Inget flöde alls. Är det ens injusterat? Det ser inte ut att vara vatten i mätglaset heller. Är det avluftat?
    Testa att vrida på 2 av de svarta rattarna åt bägge hållen. Är det stopp åt något av hållen så är det knappast injusterat. Kolla om någon av indikatorerna rör sig. Du kan vrida ca 5 varv totalt.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Enligt rörmokaren ska det vara injusterat, men börjar tvivla på hans kompetens.
    Se bifogad bild, detta är den som sitter på nedre delen, på return.
    Här verkar röret vara fyllt till ca hälften.
    Börjar vi komma fram till något? :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    236E618B-047A-4965-A39C-BE97B13F2A3C.jpeg

13. E
    Medlem · Nivå 8
    Är värmepumpen igång då och cirkpumpen?

14. F
    Medlem Nivå 1
    Jodå. Det du ser är en optifow, injusteringsventil. Där ser man totalflödet över fördelare, vilket i detta nu är lika med noll. Detta kan bero på flera saker. Värmekälla pumpar inte ut något. (cirkpump är ej igång. Du har ändrat min. Temp men inte dragit igång Niben). Ventiler kan vara stängda. T.ex. Optiflown, kulventiler
    eller alla slingorna (svarta rattarna). Det kan vara mycket luft i systemet. All luft i alla mätglas kan tyda på det. Du har en vit avluftningsnippel på fördelaren du kan öppna och se om det kommer luft.
    Du har inget statiskt tryck i systemet. Kolla expansionskärl.

15. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 9
    Troligtvis har din värmepump stängt av cirkulationen till golvvärmen då den tycker det är för varmt ute för att producera värme till huset.
    Sida 64 i manualen nedan hittar du parametern för "stopp av värme", normalt inställd på 20gr men kan vara ändrad.
    https://www.nibe.eu/assets/documents/23220/231433-3.pdf
    Om du höjer detta värde till högre än vad temperaturen är ute så skall cirkulationen till golvvärmen komma igång (kan vara någon tidsfördröjning också).
    På sida 68 och 69 finns felsökning ingen värme i rum där nämns det jag skrivit ovan och lite mer.