1 210 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Ändring av betalningsrutiner i samfällighet
I vår samfällighet har det uppkommit inför årsmötet att styrelsen kommer lägga fram att ändra betalningsruinerna som fram till idag har varit att kvartalsavgiften betalas i efterskott till att den istället betalas i förskott. Detta vill de lösa genom att alla fastighetsägare under 2014 betalar in en extra avgift.
Styrelsen skriver i kallelsen till årsmötet att anledningen till att avgiften har betalats i efterskott är att man någon gång har haft så god ekonomi att en kvartalsavgift blivit efterskänkt.
För mig som inte bodde i samfälligheten då kvartalsavgiften efterskänktes känns det hela mycket märkligt.
Mycket troligen finns det väl inget jag kan göra åt saken men jag vill ändå fråga om det är ett juridiskt ok förfarande?
På de få åren jag har bott här har avgiften ökat med över 40% och detta år skulle avgiften alltså öka med ytterligare 25% från dagens avgift. Känns väldigt surt att få betala för andras skulder.
Styrelsen skriver i kallelsen till årsmötet att anledningen till att avgiften har betalats i efterskott är att man någon gång har haft så god ekonomi att en kvartalsavgift blivit efterskänkt.
För mig som inte bodde i samfälligheten då kvartalsavgiften efterskänktes känns det hela mycket märkligt.
Mycket troligen finns det väl inget jag kan göra åt saken men jag vill ändå fråga om det är ett juridiskt ok förfarande?
På de få åren jag har bott här har avgiften ökat med över 40% och detta år skulle avgiften alltså öka med ytterligare 25% från dagens avgift. Känns väldigt surt att få betala för andras skulder.
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Rent formellt kan jag inte tänka mig att det skulle vara något fel med det förfarandet. Men går det att utläsa ur årsredoviningar var kostnadsökningarna kommer ifrån?
Redigerat: