Ändra takvinkel på 1,5 plans hus

3k läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 5
    Vi funderar på att ändra takvinkel på vårt 50-t hus. Idag har vi 45 gradigt snedtak. Har funderat på takkupor, men det hjälper oss inte så mycket eftersom det blir fult att göra för stora takkupor. Huset är idag 10,5 m långt och 7,2 m brett. Nocken ligger idag 2 m över innertaket på övervåningen och jag vill helst slippa allt snedtak på övervåningen. Vi har enligt planen tillåtelse att bygga 2-plan.

Min fundering är om det är värt mödan att göra detta lyft. Jag menar, vi har ju redan fungerade ytterväggar med tegel, tak med lertegel, bjälklag upp till övervåningen och bjälklag upp till vinden. Allt är original från 50-t och det mesta skall ändå blåsas ut med ny isolering, fönster, golv, innerväggar, innertak, vvs, badrum, takpapp och läkt.

Gör man en sådan ändring så är det lika bra att isolera väggarna utifrån och puts om hela huset.

2. Z
    Medlem Nivå 1

Re: Ändra takvinkel på 1,5 plans hus

Borkas Takvåningar gör detta.
    www.takvaningar.se

3. P
    Medlem Nivå 5

Re: Ändra takvinkel på 1,5 plans hus

Ja, det är en bra firma som gör taklyft.

Min fundering är om det är värt mödan att göra ett sådant lyft eller om det är slöseri att riva övervåningen för att ersätta med en ny som har mer volym invändigt. Tänker mig en övervåning med kanske 2,4 - 2,5 m takhöjd över hela våningsplanet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: