Hej,
Jag har i dag en badrumsfläkt som är inkopplad enligt schema 4, fuktstyrning + tidsstyrning. Jag vill koppla om den till schema 2, konstant lågfart + fuktstyrning.
Vad betyder brygga? Är det att den ljusgrå kabeln som jag tolkar sitter i SL (nr 1, längst från fläkten) ska fästas på samma plats som den mörkgrå, som sitter i L (nr 3, närmast fläkten)?
Se bifogade bilder.
Tack!
Jag har i dag en badrumsfläkt som är inkopplad enligt schema 4, fuktstyrning + tidsstyrning. Jag vill koppla om den till schema 2, konstant lågfart + fuktstyrning.
Vad betyder brygga? Är det att den ljusgrå kabeln som jag tolkar sitter i SL (nr 1, längst från fläkten) ska fästas på samma plats som den mörkgrå, som sitter i L (nr 3, närmast fläkten)?
Se bifogade bilder.
Tack!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ja precis. Det ser ut som det ska göras en bygel mellan dessa anslutningar.
Var noga med uppskalning och anslutning så inte någon kardel spretar. Det går ju också att göra bygeln i närmaste dosa då slipper man lägga dubbelt på ena plinten.
Var noga med uppskalning och anslutning så inte någon kardel spretar. Det går ju också att göra bygeln i närmaste dosa då slipper man lägga dubbelt på ena plinten.
Tack, jag provar att koppla ihop båda grå kablarna i nr 3 i fläkten. Skickar bild på den ända och närmsta dosa. Där ska jag nog inte ge mig in i och hålla på.A avh67f skrev:
Nä. Det är klokt. Låt den dosan vara och koppla enligt instruktionerna istället.
Missade att det var en återfjädrande strömställare från den tidigare kopplingen som inte kommer användas mer.
Den ledningen från strömställaren behöver läggas ur och isoleras med en wago. Helst i bägge ändar.
Du får undersöka vilken ledning som kommer från strömställaren då plintens beteckning inte stämmer överens med manualen.
Missade att det var en återfjädrande strömställare från den tidigare kopplingen som inte kommer användas mer.
Den ledningen från strömställaren behöver läggas ur och isoleras med en wago. Helst i bägge ändar.
Du får undersöka vilken ledning som kommer från strömställaren då plintens beteckning inte stämmer överens med manualen.
Jag är novis och hänger inte med nu. Kommer någon ledare inte användas? Det är inte bara att koppla ihop ljusgrå och mörkgrå ledare i nr 3 i fläkten? Jag hade då räknat med att min återfjädrande strömställare skulle reglera av/på. Så om jag trycker en gång så är den på och konstant igång, och skulle jag trycka en gång till på den återfjädrade strömställaren så blir det av, dvs då skulle fläkten vara avstängd? Så fungerar den återfjädrande strömställaren ovanför, som är till takbelysningen, av och på.A avh67f skrev:Nä. Det är klokt. Låt den dosan vara och koppla enligt instruktionerna istället.
Denna strömställare är delad, två stycken varpå endast den ena är återfjädrande. Det är den till fläkten för att kicka igång fläkten enligt timer-inställningen. Den andra delen är till spegeln, av/på, inte återfjädrande.
Se bild. Den högra sidan är till fläkten och den vänstra sidan till badrumsspegeln.
För en novis som mej så behöver jag kanske tydligare instruktioner förklarat för mig exakt hur jag ska göra, det skulle verkligen uppskattas 😇
Tack 🙏
Så om någon kan vara snäll och berätta hur detta ska göras, eller hur man själv hade gjort. T.ex man lossar den ledaren där, flytta den ledaren dit. Sätt en wago på ledaren där och där osv. Behövs fler bilder så fixar jag det. Tack ❤️
Jag tror jag börjar förstå. Såg nu den lilja detaljen på kopplingsschema 2. Vad ska man brygga med? Är det någon detalj man köper? Länk? Eller kan det vara en kort ledare som monteras mellan SL och L? Då kommer jag koppla loss ledaren som används idag, både i fläkten och i strömbrytaren. Den ska då ha en wago i varje ände.
Hej
Det är rätt uppfattat.
Strömställaren är inte med på kopplingsalternativ 2 då allt styrs internt i fläkten. Den behöver bara direkt fas och noll då plus bygel mellan SL och L enligt schemat.
Bygeln kan du göra med en bit fk t ex.
Tycker du ska koppla bort tråden mellan strömställaren och fläkten då den inte ska ha någon impuls i den kopplingen och strömställarens ena vippa blir överflödig. Men ledningen kan få vara kvar så man kan ändra den i framtiden.
Det är rätt uppfattat.
Strömställaren är inte med på kopplingsalternativ 2 då allt styrs internt i fläkten. Den behöver bara direkt fas och noll då plus bygel mellan SL och L enligt schemat.
Tycker du ska koppla bort tråden mellan strömställaren och fläkten då den inte ska ha någon impuls i den kopplingen och strömställarens ena vippa blir överflödig. Men ledningen kan få vara kvar så man kan ändra den i framtiden.
Tack för all hjälp, jag tänker så också.A avh67f skrev:Hej
Det är rätt uppfattat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp med kopplingsschema 3-fas till 2-fas
El -
Plejd trappkoppling - ena knappen vet inte vad den andra gjort
Villalarm & Hemautomation -
Ska inte remhjulen stå rakt ovanför varandra?
Trädgårdsmaskiner -
Ändra färger i Gantt-schema?
Övrigt Off Topic -
placering vägguttag, strömbrytare etc ovanför varandra i vägg och schema?
El