Vi ska bygga nytt badrum i vad som tidigare var tänkt som ett sovrum, därmed finns det en tilluftsventil anslutet till ytterväggen i det rummet. Eftersom vi har en frånluftsvärmepump i huset har jag förstått att vi på något sätt måste ta bort tillluftsventilen i badrummet. För att slippa bygga en ventilationstrumma och ev. sänka taket i det blivande badrummet så vill jag installera frånluftsventilen på väggen precis innanför badrumsdörren, men min oro är att badrummet inte kommer bli tillräckligt ventilerat eftersom vi inte kommer få cirkulation i badrummet.

Tilluftsventilen sitter idag mitt emot dörren på andra sidan badrummet. Min tanke var därför att installera en paxfläkt med kallrasskydd i den befintliga tilluftskanalen och på så sätt ändra riktning på den när badrummet används. När badrummet inte används kommer kallrasskyddet hindra luft från att komma in den vägen och "störa" frånluftvärmesystemet.

Vad tror ni om en sån lösning? Eller är det bara till att bita i det sura äpplet och bygga på "riktigt" med en trumma i badrummet?

Ventilationen är mycket viktig i ett badrum så det bör absolut göras på rätt sätt med frånluftsdon i taket och normenligt luftflöde. Sedan får man täta tilluftsventilen som är nu och det går säkert med fogskum om man inte har något bättre. Det måste också finnas en liten springa i nederkanten på badrumsdörren för luften att passera in i badrummet.

J Josth skrev:
Ventilationen är mycket viktig i ett badrum så det bör absolut göras på rätt sätt med frånluftsdon i taket och normenligt luftflöde. Sedan får man täta tilluftsventilen som är nu och det går säkert med fogskum om man inte har något bättre. Det måste också finnas en liten springa i nederkanten på badrumsdörren för luften att passera in i badrummet.
Absolut, jag är med på att det är viktigt med bra ventilation i badrum. Huvudsyftet är ju förutom friskluft att få bort fukten som blir i just badrum och inte styra den fuktiga luften ut till övriga delar av huset. Jag är också med på att det enligt standard ska byggas med frånluftdon i taket placerad så att man får bra cirkulation och fångar upp all fukt.

Men bara för att bolla lite, med min lösning att ha frånluftsdon i ena änden av badrummet och en fläkt i andra änden borde man lösa problemet med fukt som uppstår i badrummet. Visst man förlorar lite energi i och med att man blåser ut varmluft med fläkten. Men då badrummet inte används stängs ventilen vid fläkten och luften med "normal" luftfuktighet går via frånluftssystemet. Enda problemet som jag kan se är att friskluften inte cirkuleras optimalt i badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.