Byggahus.se

Ändra ljusslinga från batteri till solcell

1. F
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Jag har köpt 3 st billiga ljusslingor på Rusta (typ http://www.rusta.com/se/ljusslinga-glimt-p77171370.aspx) som drivs med 3 AA batteri styck. Min tanke är att ha dessa i en fristående bastu som jag inte har någon el till.
    Nu såg jag ett erbjudande från vattenfalls energibutik på en solcelladdare för 74,75 kr med USB utgång (http://energibutik.vattenfall.se/se...ar-travel-pal-ar-en-universell/p-p100193-321/).

Min tanke är då om man kan ta den för att driva dessa tre ljusslingor så slipper jag byta batterier. Men jag blir lite osäker på hur jag ska koppla ljusslingorna, det är några år (minst 20) sen jag höll på med elektronik och led var inte vanligt då..
    Ska jag koppla ljusslingorna i serie eller parallellt? Eller ska jag inte koppla om dem så här alls :)

2. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Du vill väl ha kvar någon form av batteri, eller ska ljusslingan bara lysa när solen är framme?

3. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Äh, läste dåligt. Den verkar ju ha inbyggd batteri. De varnar ju för att den bara ska användas i nödfall för uppladdning. Så den kanske inte mår så bra av att ständig vara igång

4. F
    Medlem Nivå 5
    Eftersom det är i bastun kommer den absolut inte vara igång hela tiden utan jag tänder den bara när jag ska använda den. Jag tänkte använda en av strömbrytarna från den befintliga batteriboxen (som dessutom har en 6 timmars timer) för att tända och släcka. Men koppla ihop alla tre ljusslingor jag köpt.

5. C
    Medlem Nivå 6
    Ljusslingan drar lika mycket som usb levererar i volt så då måste batteriet/solcellen tåla att leverera ampere till alla tre. Dom ska kopplas parallellt.

Riktigt intressant att höra hur det gick sen :)

6. F
    Medlem Nivå 5
    Tack! Och skönt att de ska kopplas paralellt, känns på något sätt enklare att få till :)

Batteriet i solcellen är på 800 mAh enligt spec, 500mAh på 5V utgång, och tänker att det borde räcka. Jag brukar sällan basta mer än någon timma, men jag har egentligen ingen koll på hur mycket slingorna drar.
    Skulle allt skita sig så har jag bara lagt ut ca 250:- på solcell och ljusslingor.

7. M
    Medlem · Nivå 7
    @Fli Hur gick det med detta?