Byggahus.se

Ändra i en vägsamfällighet med förlegad fördelning?

1. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Jag är med i en vägsamfällighet som har över hundra andelar/medlemmar.
    Vägarna är dock inte särskilt många eller långa, totalt under 20km grusväg, trots det i mycket dåligt skick pga ständig brist i kassan och en allt hårdare belastning.
    Dom är klassade som allmän väg och berättigar till ett stadigt krympande bidrag vad jag förstår.

Andelsfördelningen är över 20 år gammal och uppdelat på tre sorters medlemmar.
    Sommarstugor som betalar ca 300:-/år
    Fd. sommarstugor med åretruntboende som betalar ca 600:-/år
    Bofasta, dvs. lantbruk i drift eller i vila som betalar mellan 600-3500:-/år beroende på storlek på gård och vägsträcka.

Majoriteten är sommarstugor ca 70-75% som dessutom samtliga ligger längst bort på vägarna.

För tjugo år sedan när det var sommarstugor med i stort sett bara sommarhelgboende och inget annat så var det säkert en hyfsad rättvis fördelning men idag ser ju bilden lite anorlunda ut.
    Sommarstugorna trafikerar vägen minst lika hårt som övriga idag eftersom dom flesta förvandlas till permanent veckoboende under sommarhalvåret och helgboende under vintern.
    Många av dom blir även åretruntboende vart efter och den trenden växer stadigt.

Frågan har varit uppe lite löst om att ändra fördelningen till en som stämmer med dagens verklighet och samtidigt justera avgifterna så mer pengar kommer in men ingen i styrelsen verkar vilja ta ta tag i det på allvar.
    (förmodligen pga ett flertal är "sommarstugor" i styrelsen)

Nu är inte jag någon föreningsmänniska och kan inte lagen eller denna förenings stadgar på något sätt.
    Jag är dessutom ny som medlem och har bara varit på ett möte så långt men blev inte imponerad.

Men rent bonnförnuft säger mig att detta borde gå att få en ändring på för allas (vägens) bästa, och jag är säker på att majoriteten skulle klubba igenom detta om det kommer upp på allvar.

Min fråga är hur tungt är detta att driva igenom och finns det några juridiska hinder för detta hos tex länsstyrelsen?
    Kostar det något att driva igenom en förändring?
    Kan en förening själv sätta andelarna eller är vi i händerna på länstyrelsen?

Kan jag själv som medlem gå förbi styrelsen och rota i detta direkt med länstyrelsen eller begår jag ett ettikettsbrott då och bränner mina broar i den allför slöa styrelsen..?

Tacksan för tips och råd som kan leda till något konkret!

2. L
    Medlem Nivå 9
    Hej!

Vägsamfälligheter är rädda för att rota för mycket i det här med andelar och sådant eftersom det, enligt vad jag har hört, kan resultera i en lantmäteriförättning som kostar väldigt mycket.

Gå inte förbi styrelsen utan torgför dina funderingar så är du snart med i styrelsen och kan lättare börja nysta i problemen. Det finns alltid stadgar i vägsamfälligheter. Gamla.

Det dyker också upp frågor om hur föreningen skall redovisa till medlemmarna vid årsskiftena. Enligt min mening skall ränteinkomster och ränteutgifter tas upp i andelsägarna deklarationer. (Inte om det blir försummbara belopp vid fördelningen). Om det finns jordbruk med i bilden, det finns det visst alltid, kan föreningen debitera momsen på dessa momspliktiga rörelser i proportion till andelsinnehavet. Denna moms kan den momspliktiga lyfta av och sedan överföra dessa medel till föreningen.

Bidrag från Länsstyrelsen och kommunen utgår och är baserade på en beräkning som föreningen gör då och då.

Gör internetsökning på "vägsamfälligheter" så har du läsning en stund.

Hälsningar från gammal kassör i en samfällighet.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    jag tror våran förrättning gick på 60tusen, vi har ungefär 100kr i årlig avgift, så det gick väl åt ca 10 års vägunderhållsavgift till lantmäteriet:eek:

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Att börja rota i andelar i vägsamfälligheter brukar kunna dra igång de mest otroliga grannfejder. Känner till mer än ett fall där en föreslagen ändring på 100kr per år resulterade i mordhot. Det sätter igång fullkomligt irrationella reaktioner.

Om du nu är ny i området så tror jag att det är en god tanke att ligga lite lågt i denna fråga ett tag tills du får klart för dig vilka intriger som finns i området.

5. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Fick idag frågan om att ta posten som kassör i ovan nämda förening..är förstås intresserad men samtidigt lite fundersam på vilken insats det kräver?

Ni med erfarenhet hur betungande tror ni det är ?