Byggahus.se

Ändra i bygglovet efter det är godkänt?

1. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem
    Ja, var och lämnade in anmälan av byggstart idag, men min sambo har redan vuxit ur huset innan vi börjat bygga och tycker vi ska bygga större:-/
    Iallafall, man kunde lämna in ansökan om detta sade hon i reception, men jag tänkte kolla med er här om någon gjort detta, om handläggningstiden var lika lång som för bygglovet, och om kostnaden var lika jävlig osv.

Min sambo vill att vi förlänger huset 1meter för att få större kök o vardagsrum.
    Detaljplanen har inga hinder för detta vad jag kan se iallafall.
    Eller ska man istället göra om till 1½ plan?
    Då kan man slopa ett sovrum på nedervåningen för att få större vardagsrum, passa på och bygga öppet till nock i kök och vardagsrum och ändå få större yta?
    Behöver lite hjälp tror jag:(

Ps, min bygglovshandläggare har semester, så jag kan inte ringa och fråga honom heller...

• Laddar…
  2. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Re: Ändra i bygglovet efter det är godkänt?

Hej
    Har aldrig varit ute för detta, men nåt säger mig att om ni gått genom rullarna så nyligen så borde de kunna vara schyssta att ta det på ett smidigare och billigare sätt än ordinarie bygglovhantering med tillhörande avgift. Jag har aldrig hört talas om nån speciell sorts ansökansförfarande för detta, dock.

Angående tillvägagångssätt tycker jag att det senare alternativet, med 1,5 låter mest spännande samtidigt som det väl löser era utrymmesbehov. Planen tillåter detta? Man skall inte bygga så man får knö in programmet med skohorn, brukar det sägas....

mvh

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Man kan ändra på relationsritningarna sedan om man får OK på bygglov....men du måste nog få det sanktionerat innan!

4. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

pure, jag gillar också tanken med lite högt i tak men ändå mer yta som står till förfogande där uppe:)

calle anka, relationsritningarna, vilka syftar du på då?
    har sektioner, planlösning, snitt, fasader, vvs, vilken är relationsritningen?
    Hur går man till väga mer ingående?

5. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Svarar, fast frågan var riktad till Calle, hoppas han inte misstycker...

Relationsritning innebär att man reviderar bygglovritningen då bygget är klart, dvs gör de ändringar som skett så att man på stadsbyggnadskontoret har en ritning i sitt arkiv som visar det verkliga utförandet. Detta tas i samband med att KA lämnar in kontrollplan för utfärdande av slutbevis.

Frågan kommer ofta upp om man vill göra på ett annat sätt än som redovisats på bygglovritningen, många gånger kan man vänta tills relationsritandet. Att ändra från ett 1-planshus till 1,5 tror jag är en väl stor förändring för att ta det på det sättet, men de kanske är smidiga i din kommun. Kan du inte kolla med någon annan bygglovhandläggare så länge tills "din" kommer tillbaka

mvh

6. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 133 inlägg

Immobil

Medlem

Brukar tolkas som en smärre ändring som inte medför extra kostnader. :D Men kolla för säkerhets skull när semestern är slut. ;)

7. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Det låter ju väldigt smidigt om det är så:)
    Kanske skulle ringa chefen på bygglov idag och fråga iallafall...

8. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Han inte svara men Pure har uppfattat det rätt....skillnaden mellan 0-1 m fasadvägg kan nog vara OK med relation men inte skillnaden mellan 1 och 1,5 plan.

9. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Det ska nog inte vara några problem att få ett beviljat bygglov ändrat.

Jag och min sambo gjorde det när den preliminära utsättningen skett- vi ändrade hela placeringen av huset - för vi tyckte inte att den befintliga var rätt för oss. Det tog oss knappt två veckor att få ändrat - visserligen fick vi ligga på och ringa handläggaren på kommunen.

Vi drabbades inte av några extra kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.