Ändra garagetaket

1k läst  3 svar

1. T
    Medlem Nivå 3
    Har idag ett garagetak med intilliggande carport som är förbundna (hängränna mellan)med nästan platt tak. Utifrån är det en kant som är högre än taket så det ser platt ut, men lutar något. Halva taket är plasttak och halva är papp. Nu avser jag att vända lutningen på taket och bygga ihop dom så att jag får samma beläggning över hela ytan, för att så småningom kunna skapa ett dubbelgarage. Ytan är ca 7,5 x 8meter. Min avsikt är att taket fortfarande ska se  "platt" ut för att inte behöva begära bygglov. Hur stor taklutning måste man ha för att få avrinning och vilka virkesdimensioner krävs för att klara snötyngd osv. Det blir antingen skingel eller plåttak.
    Det var inte lätt att förklara, men hoppas någon förstår. :-?

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Ändra garagetaket

Shingel: minst 10 grader
    Plåt: minst 14 grader

3. K
    Medlem Nivå 2

Beror ju på vad man menar med plåt.en bandtäckning kan du ju täcka med till 4 graders lutning om det inte är hinder

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Jo visst, men eftersom trivia jämför shingel ( som man företrädelsevis lägger själv) och plåt, så utgår jag ifrån att det är typ plannjaplåt eller korrugerad plåt som avses, skulle förvåna mig mycket om man jämförde med bandtäckt som är betydligt dyrare och som man knappast gör själv om man inte är plåtslagare, men visst det finns rostfri bandtäckt plåt som svetsas med speciell maskin som ska kunna användas ner till noll grader oxå..........

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: