Ändra eller häva detaljplanen för att stycka av en tomt?

542 läst  4 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag och min familj köpte och flyttade in i en gammal sommarstuga som byggedes 1961 för snart två års sedan. Huset eller området som består är begränsat av en detaljplan från tidigt 60-tal är 5-6 hus, övriga +35 hus i området är ej inkluderade i denna detaljplan.

Huset är plaserat väl på tomten för att kunna dela upp tomten till två fastigheter/tomter och grannarna skulle ej bli störda av en sådan ändring.

Tidigare ägare gjorde två olika försök att ändra eller häva detaljplane enlkigt nedan.

1. Sökte bygglov för nybygge (byggnadsytan låg då på runt 100 kvm enligt ritning)
    Handläggaren på Stadsbyggnadskontoret hänvisade då till att detaljplanen enbart tillåter 75 kvm byggnadsyta samt max 3 meters byggnadshöjd. Men öppnade för att 10% avvikelse kunde godkännas.
    Vi valde då inte att gå vidare, då det skulle avslås i så fall och vi skulle vara tvungna att överklaga detta beslut. Vi rekommenderades att istället ansöka om planbesked (För att kommunen antingen skulle ändra eller häva detaljplanen)

2. Vi ansökte om planbesked (Stadsbyggnadskontoret) med hänvisning till att planen var otidsenlig och att den snart är 60 år gammal samt att området har förändrats sedan 1960 talet.
    Handläggaren var från början negativ då små ändringar inte är prioriterade just nu i Göteborg, men vi stod på oss att de ändå skulle ta upp det i byggnadsnämnden.
    Vi tryckte även på mot politikerna i nämnden, fick bra respons av oppositionen (L, M, KD) som ville låta oss få planen hävd, men av sittande majoriteten (S, V, MP) var det kalla handen.
    När röstningen genomfördes så röstades det ner med 4 (S, V, MP) mot 3 (L, M, KD) med hänvisning till att det varken finns resurser eller prioritering att genomföra detta.

Min fråga till er är nu vad som är bästa sättet att gå vidare med våran fråga om ändring i detaljplanen och för oss att kunna stycka av en tomt?

Tacksam för tips om hur vi skall kunna gå vidare med våran förfrågan på bästa sätt. Det har ju hunnit vara val och ändring i sittande kommun styre har skett,

Tack på förhand
    Mvh husdrömmarn

2. B
    Medlem · Nivå 17
    Välkommen till forumet!

En möjlighet kanske kan vara att trycka på att en ny detaljplan öppnar upp för fler bostäder i kommunen, det är ju trots allt bostadsbrist. Men på 5-6 fastigheter lär det ju inte bli mycket.

Är detaljplanen för de andra +35 fastigheterna mer tillåtande?
    I så fall tryck på att det är ett litet arbete att inkludera dessa 5-6 fastigheter i den större planen.

Men det är normalt att ändringar av detaljplaner tar många år med planering, samråd, ändringar, fastställande och överklaganden.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Att få till en revidering av planen kan var en dålig väg. Det kommer att ta 5-20 år, och under tiden införs byggförbud med hänvisning till det pågående eller planerade planarbetet.

Kommunen får bara neka bygglov i 3 år med hänvisning till pågående planearbete. Men de kan neka utan tidsgräns med motiveringen att de tänker påbörja ett planearbete.

En möjlig väg är att få till en förenklad plan som bara gäller den här fastigheten. Kalkas ibland frmärksplan. De fall jag känner till har kostat ca 100 000, och tagit ett år.

Ett problem är att du får ingen garanti för vad planen skall bli.

En tomt här i Stockholmsområdet skulle styckas med en sådan plan. Ägaren fick betala 100 000. Sedan kom en plan som föreskrev höga flerfamiljshus och en styckning rakt igenom den bef. villan. Grannarna blev ju lagom glada...

4. K
    Medlem Nivå 1
    Hej BirgitS och tack för ditt svar. Ursäkta mitt sena svar.
    Jag vet inte riktigt vad som är den rätta vägen som du förstår men övriga hus i samma område är under en annan detaljplan som är inte har restrektioner som vi har. Det finns tomter som har styckats av i området till liknande vad vi önskar att göra.
    Vi skall ju inte flytta någonstans nu så om detta är en process på några år så är vi medvetna om detta.
    Tack igen Mvh KJFH

5. K
    Medlem Nivå 1
    Hej hempularen och tack för ditt svar. Ursäkta att jag inte har svarat tidigare.
    Tack för att du tipsade om en möjlig lösning på vårat problem med att ansöka om FRmärksplan (är detta korrekt)? Kostnaden är ju vad den är och inget vi kan göra något åt.

En annan fråga är att kommunen skall se över hela byggnadsplanen längst en liten men väldigt trafikerad väg där vi bor längst med. Dom skall se över shopping områden, skolor, bostadsområden etc. Jag undrar om detta kanske skulle vara en möjlig väg att undersöka om vårat område skulle kunna ändras när hela området skrivs om?

Tack igen för ditt svar
    Mvh KJFH

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: