Hej! Vi tänkte använda oss av en ritning från Skånska Byggvaror och bygga ett uterum med limträstomme. Dock tänkte vi ha 750 mm i cc och inte 1070 mm som de har. Deras dimension på takbalkar är 56x180. Vi tänkte köra på 56x135. Ovanliga dimensioner men passar bra för oss då takhöjden är kritisk.

Kan man med de parametrarna - sänkt cc-mått från 1070 mm till 750 mm vs mindre dimension på balkarna 56x180 till 56x135 - räkna ut om det är en i stort sett lika hållbar konstruktion vad gäller snölast m m? Stort tack på förhand för svar. Mvh Björn
 
optimum
Bjorn R Bjorn R skrev:
Hej! Vi tänkte använda oss av en ritning från Skånska Byggvaror och bygga ett uterum med limträstomme. Dock tänkte vi ha 750 mm i cc och inte 1070 mm som de har. Deras dimension på takbalkar är 56x180. Vi tänkte köra på 56x135. Ovanliga dimensioner men passar bra för oss då takhöjden är kritisk.

Kan man med de parametrarna - sänkt cc-mått från 1070 mm till 750 mm vs mindre dimension på balkarna 56x180 till 56x135 - räkna ut om det är en i stort sett lika hållbar konstruktion vad gäller snölast m m? Stort tack på förhand för svar. Mvh Björn
Ta med vilken snözon du bygger inom.
Tänk även på att lasten på taket ska tas om hand med stomme och golv eller plintar nedåt. Alltså inte bara takbalkar.
Troligen måste du redovisa detta när du söker byggnadslov.

Finns de som bygger uterum på en befintlig altan utan att ta med att den klarar den snölast som kan bli.
 
  • Gilla
Bjorn R
  • Laddar…
Hej - tack för input! Skånska räknar med 2.5 i snözon och vi bor i 2. Uterummet/pergolan ska stå på en gjuten platta. Så jag tänker att det enda som kan avvika är om man dimensionerar ned takbalken mot att sätta den tätare.
 
Bärigheten på bjälkarna blir 56% av det ursprungliga
Avståndsändringen ger 33% ökning.
Sedan vad snölastzonen ger för tillskott vet jag inte.
Troligen blir det något sämre, men man vet inte om Skånska byggvaror avrundat uppåt mer eller mindre.

Protte
 
  • Gilla
Bjorn R
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Bärigheten på bjälkarna blir 56% av det ursprungliga
Avståndsändringen ger 33% ökning.
Sedan vad snölastzonen ger för tillskott vet jag inte.
Troligen blir det något sämre, men man vet inte om Skånska byggvaror avrundat uppåt mer eller mindre.

Protte
Tackar Protte! Har sökt efter ljus och lykta efter dylik information. Då kör vi på med Skånskas standarddimension. Vi får ju t o m en mer stabil än deras nu när vi sätter med tätare cc.
 
Bärigheten (främst böjstyvheten) är kraftigt beroende av höjden av balken och mindre beroende av bredden ( W = (bh^2) / 6). Så när du minskar så drastiskt på höjden så slår det ganska mycket. Du kan ta en bredare balk istället, eller två st för att uppnå samma bärighet.
Den okända parametern här är vilken nyttjandegrad som Skånska Byggvaror räknat med i sin konstruktion. Kanske har de bara tagit närmsta övre standarddimension. Eller så har de samma balk oavsett storlek på takarea för att förenkla.
Det jag vill säga är att om du vill dimensionera om detta så vänd dig antingen till en konstruktör, eller om du är hyffsad på matte - titta på Träguidens dimensioneringsgång och räkna dig fram. Det man måste ta hänsyn till är snölast, vindlast och egenvikt av taket.
 
D DTanner skrev:
Bärigheten (främst böjstyvheten) är kraftigt beroende av höjden av balken och mindre beroende av bredden ( W = (bh^2) / 6). Så när du minskar så drastiskt på höjden så slår det ganska mycket. Du kan ta en bredare balk istället, eller två st för att uppnå samma bärighet.
Den okända parametern här är vilken nyttjandegrad som Skånska Byggvaror räknat med i sin konstruktion. Kanske har de bara tagit närmsta övre standarddimension. Eller så har de samma balk oavsett storlek på takarea för att förenkla.
Det jag vill säga är att om du vill dimensionera om detta så vänd dig antingen till en konstruktör, eller om du är hyffsad på matte - titta på Träguidens dimensioneringsgång och räkna dig fram. Det man måste ta hänsyn till är snölast, vindlast och egenvikt av taket.
Toppen. Tack för input. Skånska har angett vilka mått man kan ha olika dimensioner inom för deras bärande konstruktioner, de har t o m tagit fram ett intyg att använda om man bygger så stort att man behöver bygglov (vi bygger mindre). Dock har Skånska ovanliga dimensioner så finns inte i vanliga tabeller så att man själv kan få reda på vad dimensionerna tål som utgångspunkt.
 
Varför tätare?
1070 mm är för att kanalplastak skall passa utan att behövas kapas på längden.
Takstolar kan jackas in utan problem, särskilt om man använder montageskruv.
Har du en ritning på hur du tänkt att göra ändringen av takhöjd..
 
Bjorn R Bjorn R skrev:
bygger så stort att man behöver bygglov (vi bygger mindre)
Med det antar jag att du menar att det går som en attefallsutgbyggnad? I så fall behöver du ändå göra en bygganmälan, och i den hanteringen bör du bli tvungen att redovisa konstruktionen.

Så försök att bygga så det stämmer med förutsättningarna för intyget, så du kan använda det.
 
  • Gilla
Bjorn R
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Varför tätare?
1070 mm är för att kanalplastak skall passa utan att behövas kapas på längden.
Takstolar kan jackas in utan problem, särskilt om man använder montageskruv.
Har du en ritning på hur du tänkt att göra ändringen av takhöjd..
Tack för input. Vi ska sätta glastak på så cc-måtten är för de skivorna. Vi parallellhöjer bara stolparna 45 mm för att kompensera. Se deras standardskiss och där vi också ska ha en stolpe mittpå fram.
 
  • Skiss av en konstruktion med stolpar och takbjälkar planerat för glastak, inklusive cc-mått och extra mittstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Med det antar jag att du menar att det går som en attefallsutgbyggnad? I så fall behöver du ändå göra en bygganmälan, och i den hanteringen bör du bli tvungen att redovisa konstruktionen.

Så försök att bygga så det stämmer med förutsättningarna för intyget, så du kan använda det.
Tack för tips! Ja vi vill kunna luta oss mot Skånska istället för att ta in egen konstruktör.
 
optimum
Lite tips (från eget bygge)
Sätt in belysning i takfoten på sidor och framtill.
Förbered under bygget för kabeldragning så kan du dölja dessa inne i takfoten.
Jag valde sådana som man vanligen sätter i golvtrallen för de är bättre skyddade mot fukt.

Jag köpte sådana här på Jula, så kallade decklight.
Blevkanonbra. (fick tips av jobbarkompis)

De är inte dimbara men jag fixade med en sådan här, se bild slutet, om man inte vill ha full effekt.
Tio runda decklights för inbyggnad i takfot eller golvtrall, tända och monterade på en rak linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En dimmerströmställare för belysning med reglerknapp och anslutningsklemmor placerad på ett underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Lite tips (från eget bygge)
Sätt in belysning i takfoten på sidor och framtill.
Förbered under bygget för kabeldragning så kan du dölja dessa inne i takfoten.
Jag valde sådana som man vanligen sätter i golvtrallen för de är bättre skyddade mot fukt.

Jag köpte sådana här på Jula, så kallade decklight.
Blevkanonbra. (fick tips av jobbarkompis)

De är inte dimbara men jag fixade med en sådan här, se bild slutet, om man inte vill ha full effekt.
[bild]
[bild]
Mycket bra input - tack. Ja när vi gjöt plattan så drog vi el lite var stans, men bra att vi tänker på placeringen även nu när vi ska bygga i trä. Lätt att ångra sig i efterhand annars.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.