Byggahus.se

Ändra detaljplan

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag köpt en tomt/fritidshus i en villa bebyggelse. Alla hus runt om är permanent bostäder och har en storlek på ungefär tre gånger vår storlek.
    Vi missade undersöka just detta, då vi gick på mäklarens ord om att det skulle gå att få till en familjevilla
    Detaljplanen säger Max 66kvm på en plan, husen runt om med samma detaljplan byggdes om innan plan och bygglagen kom 1987, så vårt hus är det ända sommarstugan.

Har nu varit i kontakt med kommunen och ända sättet är att försöka få till en planändring på ändats min tomt.

Är det någon med erfarenhet om denna process?

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    Har ni sökt bygglov?

Bygg 66 kvm med stora takutskjut och få till loft, sen en Attefallare på det.
    Nu är jag bara krånglig och överdrivet positiv, men jag tror ändå att ni kan vinna på att ta en diskussion med byggnadsnämnden för att få bygga vad ni vill.
    Rita ett som är 30% större än alla andra hus och tryck på vilka fina momspengar som kommer in till staten om ni får bygga.
    Då kanske de iaf prutar ner till vanlig storlek, ungefär som när de hotar med högre skatter, och prutar ner till det de ville ha från början.

3. T
    Medlem Nivå 1

Har inte sökt bygglov, men i samtal med kommun så skulle dom avslå min bygglovs ansökan då den inte följer detaljplanen.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Svårt läge. 2011 års PBL var tänkt att göra sådana här situationer lite lättare, men jag tror man snurrade in sig i "mindre avvikelser" och som vanligt kom ut med en lag som främst konserverar dagens situation.

Du har två saker på din sida: likabehandlingsprincipen (2 kap. 2 § kommunallagen) och 9 kap. 30–32 a §§ PBL där reglerna om avvikelse från detaljplan finns. Tveksamt om någotdera räcker dock, utan det behövs nog en ny detaljplan. Man kan ju tycka att tidigare planstridiga lov defaktoupphävt detljplanen, men nja – i England kanske, men troligen inte här.

För övrigt bör du anmäla och överväga att stämma mäklaren om denne faktiskt sagt som du beskriver, sånt ska de lära sig att ge f-n i att säga om de inget vet.

Redigerat 2 sep 2017 11:51
    • Laddar…
  5. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Det måste de inte göra. Man kan få bygglov som strider mot detaljplanen.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, det kan man inte. Kommunen får inte bevilja bygglov som strider mot detaljplanen. Det man kan bevilja är en mindre avvikelse. När det gäller yta så brukar man säga att avvikelser på 8 - 11% kan gå som mindre avvikelse.

Jag känner till ett par fall där man utfärdat en s.k "frimärksplan" alltså en DP ändring föär en enstaka tomt. Ena fallet gällde ett flerfamiljs hus som skulle byggas upp efter brand, så det är kanske inte så relevant.

Andra fallet gällde en villatomt som ägaren ville stycka av och sälja en halva. Det saknades några enstaka kvm. för att kunna stycka av. Han ansökte om planeändring. Det tog ett drygt år, kostade 100 000. Och den nya planen föreskrev att tomten skulle styckas rakt igenom den bef. villan, och båda tomterna skulle bebyggas med 3 vånings flerfamiljshus. Han blev rätt "populär" bland sina villagrannar... Man har alltså rätt lite att säga till om själv vid en planeändring.

Jag tror att en sådan katastrof, är rätt ovanlig. Det måste ha funnits andra försvårande omständigheter i det fallet.

7. stefancrs
    Medlem Nivå 12
    Konstigt, det är hur mycket fastigheter som helst i vårt område som har byggen som strider mot DP. Även nya. Jag skulle tro att de byggloven blev beviljade. Sen om det var helt rätt av SBK att göra det eller inte, det är ju en annan femma, men visst har de gett bygglov.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar.
    Har läst och pratat med kommunen nu.
    Dom kan ge en avvikelse på ca 10% på befintliga byggrätten som är 66kvm.

Två hus bort om mig har dom gjort en planändring från för något år sedan. Huset hade en liknade byggrätt som vårt.

Pratade med kommunen igår om detta, vilket är positivt för mig. Dock säger dom att än plan ändring tar mycket tid och att det kommer bara gynna en bostad. Dom vill lägga sin tid på skapa flera bostäder, vilket är ett argumenten att få avslag. Hon mena att dom är restriktiva att göra en plan ändring för ändats en fastighet

9. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Off topic-rant:
    Jag lider med er. Det är bisarrt att en defaktoändrad plan åter börjat följas i och med att det kom en ny PBL för några år sedan. Att kommunen vet att dess plan är undermålig och inte i samklang med hur området ser ut nu men inte har kraft eller vilja att göra om den för hela området och därtill säger (typ) att de hellre ger er avslag än gör en frimärksplan för att det är ett ineffektivt resursutnyttjande – det gränsar till det absurda. Men så går det i en värld där man tror att det är en bra idé att reglera varje sak man kan reglera för att undvika det oväntade.

Detaljplan, bara ordet borde få sunda människor att rygga tillbaka och ifrågasätta om någon är förmögen att planera saker i detalj med en tidshorisont som sträcker sig från ett decennium till evighet.

• Laddar…
  10. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Hear, hear. Lider också med TS, otroligt tråkig situation.

11. K
    Medlem Nivå 1

En relativt gammal tråd men hur har det gått för er? Har pysslat en hel del med detaljplaner och är lite nyfiken på hur kommuner löser frågor som din. De ställde sig positiva till en ändring men inte då utan ville prioritera andra planer?

12. T
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Det va en jobbig tur fram och tillbaka. Min plan följde inte öp, men fanns en parantes att mindre avvikelse( varje fall skall prövas).
    Tillslut blev det positivt i BN med start 2021.
    Fortsättning följer 2021.. hoppas det blir den plan man tänkt.
    Hur går det för er? Har ni något pågående?

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur menar du "start" 2021? Har du fått ett bygglov nu, så gäller det inte längre 2021.

14. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Dom startar detaljplans arbetet tidigast 2021, tills dess gäller den gamla planen . Långa köööer
    Hur går det för er?

Redigerat 29 aug 2018 08:35
  15. K
    Medlem Nivå 1
    Ok, nej var mest nyfiken på hur kommunerna tänker eftersom jag jobbar just med att bland annat ta fram detaljplaner. Med andra ord så vill kommunen i ditt fall själva plocka fram planhandlingarna istället för att skynda på det hels genom att låta dig själv göra det?