Byggahus.se

ändra boyta mot taxeringsuppgifter ?

1. A
    Medlem Nivå 9
    Har köpt ett hus som det står fel boyta i huspappren på. Dom tidigare ägarna byggde ut huset för 5 år sen men har inte ändrat i pappren. De var tidigare 125kvm och nu 180Kvm. Vart ändrar jag detta? Är de i taxerings papperna? Eller hur ska ja göra?

Mvh anders

2. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Det är väll till Skatteverket du vänder dig. Jag har samma problem ang. bi-yta. Källaren grävdes ut -88 och ingen av de 2 förra ägarna har rapporterat det. Jag tänkte göra det först men sen föll de mellan stolarna. Jag har dock uppgett rätt yta för försäkringsbolaget så det inte blir krångel där

3. A
    Medlem Nivå 9
    Ok man kanske kan ändra när man får taxeringen på huset nästa gång. Men är big bäst o ha rätt storlek till försäkrings bolaget med en gång.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Har du kollat att det finns bygglov? Skatteverket brukar skicka ut en fastighetstaxering i samband med bygglov, och framförallt i samband med slutbevis.

5. A
    Medlem Nivå 9
    de är en jordbruksfastighet och då behöver man väll inte bygglov? Är de jag hört. Kanske därför de inte är nått slutbebevis?

Mvh Anders

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är väl i en del fall så att man inte behöver bygglov för mindre utbyggnader på hus som ligger utanför detaljplanerat område, och inte i s.k sammanhållen bebyggelse.

Icke relaterat till det här fallet, men om du själv vill göra något så är det värt att tänka på att begreppet sammanhållen bebyggelse skärptes kraftigt vid senaste versionen av Plan o ByggLagen (PBL). Så väldigt många fastigheter blev plötsligt del av en sammanhållen bebyggelse. Numera tror jag att det räcker att det finns ett hus till inom 100 eller 200m så är det sammanhållen bebyggelse.

7. A
    Medlem Nivå 9
    Oj ja då kan nog detta ingå. Vad kan hända då om de inte finns bygglov o bygg anmälan? De är ju inte jag som byggt, men kan jag som köpare bli drabbad av avgifter? Mvh anders