Byggahus.se

Ändhylsor standard sverige?

1. C
    Medlem · Nivå 8
  2. K
    Medlem Nivå 6
    Nja, kan man inte pressa ändhylsor med den andra backarna som medföljer?

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jag kopplar både det ena och det andra, enda gången det är motiverat med ändhylsor är när skruven går direkt mot ledaren typ sockerbit och stickproppar och då behövs ingen presstång, skruven gör jobbet.

Hissklämmor och fjäderkraftsplintar klarar sig utan trådhylsor.

Protte

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 7
    Här är texten från länken jag gav, för den som inte själv orkar klicka:

Presstång i hög kvalitet som levereras med tre olika backpar. Backarna byts enkelt med ett klick. Ej använda backar förvaras i handtaget. Med ratchetfunktion för att säkerhetsställa att pressningen fullföljs.

Lev med följande backar: Isolerade kabelskor 0,5 - 6,0 mm²(röd,blå,gul) Oisolerade kabelskor och skarvhylsor 0,5-10 mm². Ändhylsor 0,5 - 10 mm²

Det är jag som har fetmarkerat på 2 ställen.

Så svaret är att den tången får alldeles utmärkt användas för de ändhylsor vi diskuterar här - med rätt pressbackar monterade i käften, givetvis.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 8
    Här är texten från länken jag gav, för den som inte själv orkar klicka:

Presstång i hög kvalitet som levereras med tre olika backpar. Backarna byts enkelt med ett klick. Ej använda backar förvaras i handtaget.

Tackar !!!!!!
    Jag missade att backarna var utbytbara, jag har jobbat på många olika byggplatser och aldrig sätt denna smarta tång.

Jag skall faktiskt köpa mig en, Bohlin & Nilsson sa du.

Tack igen

6. K
    Medlem Nivå 6
    Där jag jobbar är nog de med utbytbara backar de vanligaste, och konstigt nog har jag aldrig sett någon där backarna tappats bort. Men som sagt, de är tunga och klumpiga och passar bättre i verktygslådan än i byxfickan. De som står på någon verkstad och bygger skåp hade kanske kunnat ha såna tänger, men de har nog separata till varje funktion istället.

7. Isakare
    Medlem · Nivå 14