Byggahus.se
Funderar lite på ändhylsor för el- och elektronik. Tycker det verkar bli riktigt trevliga installationer.

Finns det olika standarder för olika länder? Vad gäller i Sverige?

Tänker i första hand ha det för lågspänning men undrar vad som är rekommenderat för 230V också?

har ni någon bra rekommendation på sortimentkit och en bra tång (typ Knipex men där verkar det finnas många varianter)

Tacksam för svar!

Ändhylsor är inte standard i elinstallationer, oftast tillför dom inget utan är bara ännu ett moment som tar tid, kostar pengar, är en felkälla och behov av ännu ett verktyg. Dom kan vara bra OM man av någon anledning skull behöva använda trådar typ RK vilket man normalt inte använder i installationsarbete.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ändhylsor är inte standard i elinstallationer, oftast tillför dom inget utan är bara ännu ett moment som tar tid, kostar pengar, är en felkälla och behov av ännu ett verktyg. Dom kan vara bra OM man av någon anledning skull behöva använda trådar typ RK vilket man normalt inte använder i installationsarbete.
Skall du lägga en EK ihop med en FK brukar hylsa vara enklaste lösningen.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Eller om det är en hissklämma så lägger man trådarna på varsin sida om skruven är det ett skruvförband kan man tvinna fk och vika den dubbel.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Det är väl framförallt när man blandar kabeltyper i samma skruvterminal som det finns en nytta? Numera finns det ju bra och lättanvända toppklämmor som klarar flera dimensioner och kardelantal.

För övrigt är 230V lågspänning...

• Gilla
petrho
  • Laddar…
En annan nackdel är att dom tar rätt stor plats, ska man lägga mer än en ledare på tex en
PHOENIXPLINT kan det lätt bli trångt.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
petrho, hoppas att du har koll på vad som krävs för att få utföra elinstallationer i Sverige. Och 230 Volt är även det lågspänning.
Ps
Det blev ett väldigt tjat om lågspänning ;) jag får väl skylla på lässvårigheter

• Gilla
petrho
  • Laddar…
E elmont skrev:
petrho, hoppas att du har koll på vad som krävs för att få utföra elinstallationer i Sverige. Och 230 Volt är även det lågspänning.
Ps
Det blev ett väldigt tjat om lågspänning ;) jag får väl skylla på lässvårigheter
Jodå. Kopplar inte 230V själv men menar spänning typ 24V för hemautomation typ

Jag använder ändnitar på framför allt elektronikkabler men även all elkabel typ RK det vill säga med många fina kardeler i ledaren.

Det är dock viktigt: använd ALDRIG en vanlig tång !!! risken att ändniten lossanr är överhängande.

En riktig tång har en fals som gör en inbuktning på ändniten så att den aldrig lossnar, den komprimerar ändniten runt kabeln.

Jag har 2 olika tänger, i vissa Quick-connect/Wago/fjäderbelastade anslutningar kan man allt för lätt dra ut en slät ändnit, då använder jag min elpress/knipex som ger ojämt utsida på ändniten, lossnar aldrig. Men i de flesta fall använder jag jag min billigare och enklare tång (biltema eller Claes Ohlson).

Två tänger för kabeländnitar, en vanlig och en med specialfals, komprimerar ändnitar på elektronikkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora fördelen med ändnitar i elsammanhang är att jag inte behöver efterdra ansluten kabel när man har skruvanslutning. RK-kabel flyter lite den första tiden och måste eftredras efter c:a 14 dagar.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag använder ändnitar på framför allt elektronikkabler men även all elkabel typ RK det vill säga med många fina kardeler i ledaren.

Det är dock viktigt: använd ALDRIG en vanlig tång !!! risken att ändniten lossanr är överhängande.

En riktig tång har en fals som gör en inbuktning på ändniten så att den aldrig lossnar, den komprimerar ändniten runt kabeln.

Jag har 2 olika tänger, i vissa Quick-connect/Wago/fjäderbelastade anslutningar kan man allt för lätt dra ut en slät ändnit, då använder jag min elpress/knipex som ger ojämt utsida på ändniten, lossnar aldrig. Men i de flesta fall använder jag jag min billigare och enklare tång (biltema eller Claes Ohlson).

[bild]

Den stora fördelen med ändnitar i elsammanhang är att jag inte behöver efterdra ansluten kabel när man har skruvanslutning. RK-kabel flyter lite den första tiden och måste eftredras efter c:a 14 dagar.
Vill inte märka ord, men det heter ändhylsa (singularis)
"Ändnit" låter som något hitte-på eller väldigt lokalt uttryck.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vill inte märka ord, men det heter ändhylsa (singularis)
"Ändnit" låter som något hitte-på eller väldigt lokalt uttryck.
Jag har jobbat större delen av mitt elektrikerliv i Norge i internationellt sällskap, där heter det ändnit.

Att hålla reda på namn på ett verktyg är inte alltid rätt, vad är en:
Norlänning
Vattenpumptång
Polygrip

Vilket är 3 olika namn på samma verktyg, fråga vad heter den på engelska/tyska ?

P petrho skrev:
Funderar lite på ändhylsor för el- och elektronik. Tycker det verkar bli riktigt trevliga installationer.

Finns det olika standarder för olika länder? Vad gäller i Sverige?

Tänker i första hand ha det för lågspänning men undrar vad som är rekommenderat för 230V också?

har ni någon bra rekommendation på sortimentkit och en bra tång (typ Knipex men där verkar det finnas många varianter)

Tacksam för svar!
Som tex elmont redan skrivit är det inget du behöver vid normalinstallationer förutom där det används RK och det är väldigt lite i de fallen. Och som Claes skrev ska du använda hylsor se till att skaffa ett riktigt verktyg då blir det på alla sätt bra och bättre med "ändnitar". Med dålig tång lätt fel och direkt sämre än utan.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
E elmont skrev:
En annan nackdel är att dom tar rätt stor plats, ska man lägga mer än en ledare på tex en
PHOENIXPLINT kan det lätt bli trångt.
Finns hylsor utan krage.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.