Byggahus.se

Älvsbyhus

1. jedwardh
    Medlem Nivå 3
    Jag bor i Göteborg och har under en ganska lång tid letat efter hus i trakterna runt om. Kommer från ett litet ställe som heter Rävlanda ca 3,5m därifrån. Då priserna är helt horibla enligt min mening så har jag beslutat att bygga nytt. Tomten har vi fått till pris av styckning av mina föräldrar.

Jag har i detta forumt läst att "man har ju hört en del om ä-hus" osv. Är det någon som har hört något direkt negativt om dem? Fuskbyggen, kvaliten är dålig eller e det bara så att standarden är låg?

Har inte kontaktat ä-hus pga semester stängt så jag tänkte passa på att ställa lite frågor till andra husbyggare. Är Ä-hus villiga att lämna delar tomma. Dvs inget golv, tapeter. Ingen inredning i kök osv. Sen undrar jag även om grund ingår i deras priser i garage?

Tacksam för all hjälp då detta e mitt första husprojekt någonsin.

2. lier
    Medlem Nivå 8

Re: Älvsbyhus

Grunden ingår inte i deras garagepriser. Den får du ordna sj om du menar gjutningen och markarbetet.

3. jedwardh
    Medlem Nivå 3

Ganska dyra garage isf, kollade upp lite andra garagetillverkare och de låg kanske 30k under. Är det svårt att gjuta plattan själv?

4. lier
    Medlem Nivå 8

Nä det e inte direkt svårt. Lite jobb är det men inte svårt. Packa sand isolera armera sen gjuta. V A kan ju vara bra att ha i garaget åxo kanske.

5. M
    Medlem Nivå 1

Hej.
    Jag och min sambo har varit i kontakt med Älvsbyhus ett antal gånger och jag gillar dem inte alls. På deras hemsida står att ett nyckelfärdigt hus med grund och allt kostar ca 980000, kommer inte ihåg exakt. Vi har pratat med olika säljare i Skåne och dem säger hela tiden att det tillkommer det ena efter det andra och man kommer att hamna på minst 1,7. En släkting till min sambo köpte huset direkt från fabriken för priset som står på hemsidan, så kontakta fariken.
    Om man tar bort köket drar älvsbyhus bara av 16000kr, knappt lönt. Bättre att sälja maskinerna själv när det är insatt.

/ Therese

6. Spix
    Medlem Nivå 6

Ok kvalité, mycket låg standard. Mycket begränsade ändringar och tillval. Du kan välja bort en hel del men får väldigt lite tillbaka.
    Ä-hus är bra om man är ute efter ett billigare hus med den standard de erbjuder. Vill du däremot ha högre standard brukar det bli billigare att välja en något dyrare husfirma än att börja välja bort saker och köpa nytt.
    Det som kan bli dyrt med Ä-hus är om du accepterar säljarens egna markentreprenad. De brukar lägga på några hundra procent så vill du tjäna några hundra tusen bör du anlita en egen entreprenör för detta.

7. jedwardh
    Medlem Nivå 3

Jag har nog igentligen inte tänkt att välja bort delar av huset för att höja min standard utan snarare att tjäna några extra kronor på att göra det själv. Finns det någon ide att göra så?

Har redan funderat på att anlita en annan markentrepenör än ä-hus. Någon som har något bra tips i trakterna runt Göteborg och Borås?

8. K
    Medlem Nivå 3

Du kan välja bort golv tapeter m.m avdragen är nog inte jättestora med det går.
    Köket tog vi som det var, när huset kom monterade jag ner det och satte in ett Ikeakök, sparade vissa vitvaror och sålde resten, funkade fint :)
    Detta p.g.a den låga ersättningen för att välja bort köket.

Grunden ingår i garage, den består av balkelemnet, vill du sedan gjuta den till en hel platta får man stå för det själv men det e ju inga större problem.

Man kan göra mycket själv för att höja standarden så det e bra tänkt, kanske kan ge lite tips, skicka pm i.s.f

Markarbetet gjorda jag oxå själv, MYCKET pengar att spara där.....

Kristoffer

9. L
    Medlem Nivå 1

:)Standard hit och dit. Ibland är det lite förvånande hur man ser på det här med att bygga hus. Kan tex inte fatta var den stora skillnaden på Ä-hus kök och Ikeas kök ligger. Inte är väl Ä-hus kök så dåligt så man behöver byta ut det med en gång. Vi har bott i vårt Tyr sedan dec 05 och är mycket nöjda. Visst är där väl saker som kanske kunde vara lite mer påkostade. Lite isolering i innerväggarna hade inte skadat, det är väldigt lyhört. Spolar man på toan mitt i natten så hörs det som en mindre jordbävning.
    Inga utvändiga panelbrädor är sågade med droppkant upptäckte jag nu när jag målar huset. Sen retar det en lite att man sprutar på en skyddsfärg som inte duger som grund utan man måste först grundmåla huset. Man kan ju tycka att man lika gärna kan spruta på en riktig grunfärg från fabriken, det kan ju inte kosta en hel förmögenhet.
    Det jag kan känna idag är att vi bor i ett nytt hus till en vettig peng. Vi hade säkert kunna hålla nere kostnaderna men valde helt nyckelfärdigt pågrund av omständigheter i familjen. Vår nota slutade på 1,8 inkl allt och då har vi en månadshyra på 6500 efter skattereduktion. Kolla gärna på vår hemsida: http://medlem.spray.se/tyr/ inte är väl det så dåligt boende.
    Mvh Lars

10. K
    Medlem Nivå 3

Ingen har sagt att Ä-hus kök är kassa, men med ett Ikea kök kan du inreda det som du vill, te.x fullutragbara lådor och skafferi. Det ÄR stor skillnad.

Men man behöver inte byta ut om inte vill som du säger, alltså inget tvång ;)

Vi bytade bl.a ut taklister då jag hatar skugglister av någon anledning, vi har satt in spotlights i taken + mycket annat.

Vårat bygge slutade på ca 1,4-1,5 milj. och jag har då höjt standarden en hel del.

Du har dock lagt lite extra krut på badrummet såg jag det är ju inget Ä-hus tillhandahåller även om din säljare kunnat fixa det til dig via annan entreprenör.

Ni bor finfint

Kristoffer

11. Spix
    Medlem Nivå 6

Jag tycker inte det eftersom du bara får växelpengar tillbaka. Mitt tips är att istället köpa en husbyggsats utan vitvaror och dyl. från ett husföretag som har ett hus du gillar. Sedan begär du in en offert på sådant och får då förmodligen ett väldigt bra pris. Anlita sedan en enda entreprenör (= enkelt och bra) som gjuter grund, reser huset och göra sådant du själv inte kan eller inte vill göra. På så sätt kan du få ett riktigt bra hus med den utrustning du själv vill ha samtidigt som du håller ner kostnaderna. En riktigt bra byggsats får du från ca 500.000.

12. H
    Medlem Nivå 1

Grunden ingår i Ä-hus men inte golvet det får du gjuta själv

13. H
    Medlem Nivå 1

Vi köpte ett älvsbyhus av kontoret i Helsingborg. Ett tyr. Vi rekomenderar inte att köpa hus av den återförsöljaren för inga problem blir lösta o allt är bara jätte jobbigt när man ringer o talar om vilka problem man har. Vi köpte hela entrprenaden av försäljnings kontoret + kakelsättning i köket. Entreprenaden är ruggigt dyr. Kan man göra den själv är det många 10 tusentals kroner att spara. Får man sedan problem med vatten i krypgrunden som vi har haft så är det inte älvsbyhus problem utan entreprenören som givetvis är helt ointresserad av att höra på o skyller på allt annat runt om kring.

Vi trivs jätte bra i vårat hus o området där vi bygde det är kanon.
    Vi grund målade inte vårat hus eftersom vi målade det med nordsjös färg tinova vx

14. D
    Medlem Nivå 1

Och som vanligt är det olika vem man pratar med :)

Vi är i fullfärd att köpa älvsbyhus från just hbg-kontoret, den säljare vi har pratat med har varit otroligt trevlig, välvillig när det gäller att svara frågor, och fått bra betyg av dom jag har pratat med. (Som nu bott i sitt hus i dryga året.)

Vi har en kontantinsatts på 25000, har valt en hel del tillval och det dyraste huset, vi kommer att betala knappa 7000 i månaden (totalkostnad ca 2 200 000). Jag tycker det är helt ok. Då ingår alltså allt utan trägårdsmaterial (dock plattar dom till och strör ut matjord samt 50kvm bärlager) och indragning av telefon.