Byggahus.se

Älvsbyhus varslar 47 anställda om uppsägning

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 356 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Hustillverkaren Älvsbyhus varslar 20 av sina anställda vid fabriken i Bjärnum, ytterligare 17 anställda vid fabriken i Älvsbyn och ca 10 anställda i Kauhajoki.

Du kan läsa artikeln här: Älvsbyhus varslar 47 anställda om uppsägning

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: DG

Glädjande att byggbranschen rensas upp lite! Älvsbyhus har lurat MÅNGA kunder! Och ja, det är synd om individen men man kan inte fortsätta driva ett lurendrejareföretag bara för att man tycker synd om anställda. Dom får hitta andra jobb där man inte har som huvudsyfte att lura folk på pengar.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: kk

På vilket sätt är älvsbyhus ett lurendrejföretag . Då är alla husföretag lurendrejare . Allt husföretag har det tungt nu inte bara Älvsbyhus

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

kk; Använd Google! Men du har rätt ALLA husföretag är lurendrejare! Bygga fort men fel och sen skita i att rätta till, det är det enda som byggare kan. Notera att jag skrev "byggare", det gäller i princip alla som sysslar med byggeri! INGEN vill ta ansvar och göra ett bra jobb! Yrkesheder är ett okänt begrepp sedan säkert 50 år!
    Byggbranschen (från de stora företagens asfaltkarteller till snickaren "runt hörnet" som bygger fort men fel) är genomrutten! Det kan inte vara kul att vara "byggare" idag, alla i kvarteret pratar skit om dem och alla tycker illa om dem. De få som faktiskt vet vad yrkesheder är för något lider jag med men dom är väldigt få!

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: catten

Riktigt så här illa är de inte finns många duktiga hantverkare ute på marknaden. Tjänster kostar och det lönar sig att lägga till lite för en bra hantverkare. Långt i från alla husföretag lurar sina kunder i så fall skulle vi inte ha ett enda beboeligt hus och skogen skulle vara full av campande människor.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Re: Catten
    Definiera många! Det är klart att några hantverkare är duktiga och bryr sig om slutresultatet men dom är i minoritet!
    Måste ett hus vara obeboligt för att betraktas som om man har blivit lurad! Vilket konstigt påstående!
    De allra flesta husföretagen har enorma problem med kvalitet och många av dem klarar inte av att hantera den stora felfrekvens som blir. Men inte behöver jag bo i tält för att jag har fått ett hus med usla vitvaror, golv, lister, fasader, takpannor osv osv osv osv! Inte heller behöver barnen som går i skolor som är fuktskadade studera under bar himmel! Man ser jämnt artiklar om skolor och sjukhus som är så dåligt byggda att man måste flytta in i baracker och liknande! Är det dom hantverkarna du tycker är duktiga?! Många på detta forum är extremt naiva och har ingen aning om hur byggbranschen faktiskt ser ut! Så otroligt naiva! Visst lyckas en och annan att få ett hus som inte leder till så mycket problem men majoriteten får enorma problem som kostar både tid och pengar!
    Byggbranschen är genomrutten!

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jocke

Alltså....de flesta av er måste ju söka psykologisk hjälp.
    Drar ni verkligen ALLA snickare över en kam?
    Jasså? Är alla invandrare kriminella o mördare?
    Är alla som äger en Harley med i Hells Angels eller Bandidos?
    Skärp er för fan!

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Hur menar du då Jocke...? Har man psykologiska problem för att man tycker att byggbranschne har stora problem?! Är det verkligen någon som inte tycker att byggbranschen har svinat sig i decennier?!
    I årtionden har det varit den bransch som varit mest avskydd och som vägrar att inse att det hade varit mer lönsamt att inte bete sig så illa.
    Finns det något villakvarter därute som man inte pratar skit om grannen som är byggare?! Och med all rätt!
    Fort men fel och om man skulle tvingas stå till svars någon gång så bara "kursar" man och går vidare som om inget hade hänt.
    Yrkesheder och moral står inte högt i kurs hos dagens byggare. Stora som små byggföretag, de allra flesta svinar sig.

Skillnaden idag är att fler och fler mobiliserar sig mot byggbranschen och information sprids mycket fortare än det gjorde innan internet och alla diskussionsforum som finns nu. Jag hoppas att regeringen också inser detta och inte fortsätter att subventionera en bransch som är så genomusel. Varför ska man subventionera en bransch som bara misssköter sig?!
    Det är klart att några enstaka sköter sig och inte har glömt vad yrkesheder betyder men det gör ju inte att branschen som helhet kan betraktas som något annat än genomusel.
    Det verkar även som om kunnandet hos dagens byggare har blivit sämre! Usel utbildning är väl förmodligen anledngnen till det.
    Så nej Jocke, jag tror inte att psykologisk hjälp till kunder kommer att ändra det faktum att byggbranschen blir något annat än genomusel. Däremot bättre utbildning samt utbildning som innefattar moral och etik. Samt att man lärde nya byggare att det är bättre att göra rätt från början istället för att bygga fort men fel. Fort men fel har varit byggbranschen mantra allt för länge nu!
    Men Jocke är väl en i raden av byggare som skyller allt på kunder istället för att inse sina egna brister.

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anders

Vilken bransch är du själv i DG?

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Anders; Spelar det någon roll?!!! Om jag skulle företräda en annan bransch med stora problem skulle det då göra att det är ok att byggbranschen är usel???!!! Jag förstår inte ditt resonemang!

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Tobbe

Haha......Vilken kul tråd!

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Henke

Så att sitta och spy galla över en hel bransch och säga att alla är idioter går bra men du kan inte själv säga vad du jobbar med. Har själv hållit på inom bygg i 7 år i mindre firmor och vet att man inte kan göra ett dåligt resultat om man räknar med att få fler jobb. Jag jobbar stenhårt varje dag och brukar vara helt slut när jag kommer hem på kvällarna, till skillnad från mina polare som jobbar som tjänstemän. Facebooka, ringa och snacka skit eller beställa resor på arbetstid är inget jag skulle drömma om att göra medan det är vardag för dem.

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

RE; Henke
    Skulle byggbranschens enorma problem bli mindre för att jag berättar vad jag pysslar med...???!!!
    Upplever du "tjänstemän" som ett stort problem i din vardag? Och oavsett, hur menar du, att det är ok att byggbranschen bär sig åt som svin och fördärvar folks liv bara för att du irriterar dig på att en "tjänsteman" minsann har Facebookat på tjänstetid? Är det så du menar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.