Byggahus.se

Älvsbyhus - takkupa på Höner?

1. CallePe
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Hoppas ngn kan hjälpa mig med att besvara ngr frågor ang takupans placering på husmodell Höner. Såg i deras huskatalog, till min besvikelse, att takkupa på Höner enbart kan placeras på baksidan av huset? Dock har jag sett bilder på Höner med takkupan på framsidan? Hur har man ordnat det? Har husägarna själv i efterhand anlitat ngn entrepenör för detta arbete, eller..? Kan arbetet utföras av Ä-hus montörer i samband med husmonteringen, mot extra betalning givetvis? Kanske ngn har uppgift på ca pris för det också?  

// CallePe

2. J
    Medlem Nivå 3

Re: Älvsbyhus - takkupa på Höner?

Hej,

Vi var intresserade av att bygga ett Höner tidigare, men av många olika anledningar så slutade det med att vi nu beställt ett FH Entitan.

Du kan inte sätta takkupan fram, då trappan går där. Vi ville också ha det så, men tyvärr. Kommer inte ihåg nu, men det finns ett hus som liknar Höner, dock med annan planlösning, som du kan ha takkupan på framsidan. Det du dock kan göra är att spegelvända huset.

Om ni inte vill ha takkupan på baksidan, så titta runt, det finns andra bra husleverantörer med liknande husmodell där det går att få en takkupa på framsidan.
    // Janet

3. F
    Medlem Nivå 1

Hej.

Älvsbyhus monterar endast takkupa på ett mycket begränsat antal ställen på sina hus, men det är fullt möjligt att låta en byggfirma i efterhand montera en takkupa på ett sätt som kan passa era önskemål bättre. Förutom att man kan välja placering har man ju då också friheten att välja hur takkupan ska se ut, exempelvis kanske man vill ha en balkong i anslutning till takkupan.

Vi kommer antagligen att bygga ett hus av modellen Sleipner, men vi vill ha en takkupa som är centrerad på taket. Därför väljer vi att inte beställa takkupa från Älvsbyhus.

4. J
    Medlem Nivå 3

Går det att centera på Sleipner, blir det inte problem med trappan då?

// Janet

5. F
    Medlem Nivå 1

Vad skulle problemet vara i så fall?

6. S
    Medlem Nivå 1

Då passar jag på att slänga in en fråga också. Vi har ett Älvsbyhus utan takkupa, men skulle vilja bli av med korridorkänslan på övervåningen varför en takkupa troligtvis skulle göra underverk.

Är det någon som har satt in en takkupa i efterhand och vet vad det kostar (i runda slängar)?

Med vänlig hälsning

CH

7. F
    Medlem · Nivå 3

Hej!

Vi var och tittade på en Höner i Hölö som ägaren hade monterat in takkupa på framsida i efterhand.Enl honom kostade det som den fakrikstillverkade.
    Har bild på det(taget med mobilkamera),om intresse finns så kan jag skicka det.

MVH
    Jocke

8. CallePe
    Medlem Nivå 1

Tjena Jocke,

Det vore jättekul o se bilden!
    Kan du lägga upp den här på forumet?

//CallePe

9. J
    Medlem Nivå 3

Problemet med att centerera den skulle enligt Älvsbyhus själva vara att trappan går mitt i huset. Jag säger inte att det inte går, men enligt dom så skulle det inte gå.