Byggahus.se

Älvsbyhus Takkonstruktion ?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Har ett nytt Älvsbyhus 1 1/2 plan sedan 6mån. Nu ska det till att isoleras. Problemet är bara att det under den första snöperioden kom in snö mellan takpannor och skyddsplasten. Är detta vanligt ? Det SKA vara så enligt Älvsbyhus. Jag undrar då hur det blir om man spikar fast luftspalten genom denna plast ? Då borde ju snön (vattnet) leta sig genom där man spikar och gå in genom plasten. Vad gör man åt saken ?

2. K
    Medlem Nivå 1

Re: Älvsbyhus Takkonstruktion ?

Finns det inget mer än pannor och sen en skyddsplast på Älvsbyhus takkonstruktion? ???

3. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Älvsbyhus använder armerad plast istället för råspont/board under pannorna/plåttaket.

När du vill isolera så förmodar jag att du kommer att behöva sätta en till ångspärr som vanligt mellan isolering och innertak. ??? Eller har jag missuppfattat någonting?

4. H
    Medlem Nivå 3

Ah... jag har aldrig haft några sådana problem på mitt älvsbyhus iallafall. Din 45x45 mm regel du spikar (eller jag föredrar skruvning så inte pannaorna hoppar av :)
    pressar ju ihop plasten mellan reglingen för luftspalten och tegelläkten och vattnet borde hinna rinna av innan det letar sig in....

5. S
    Medlem Nivå 6

har även påbörjat övervåningen på vårt höner..
    spikade luftspalt utan att spika genom plasten..
    körde med 4 reglar plus masonite i varje fack..
    ;D