Byggahus.se

Älvsbyhus och TV-antenner

1. I
    Husägare · 243 inlägg

Inger

Husägare
    I vårt nya Älvsbyhus har fabriken (helt enligt ritningen) endast installerat tomrör för TV-antenn. Igår hade vi en "antennfarbror" hemma som satte upp en antenn på taket och drog kabel till alla tomdosorna i huset. Han tyckte att det var konstigt att inte Älvsbyhus hade dragit några kablar utan bara satt in tomrör för TV-antenn.
    Hur har det varit för er andra som byggt Älvsbyhus?

2. M
    Medlem · 285 inlägg

Marachinos

Medlem

Re: Älvsbyhus och TV-antenner

Om jag minns rätt så står det i papprena att det är tomrör som Älvsbyhus lägger i.
    Alltså inga kablar, bara tomrör.
    När vi byggde fick jag känslan av att dem ville att jag som husägare skulle kunna välja vad jag ville dra i dessa rör.
    Hur självklart är det idag att man har TV-antenn?
    Vi tyckte att det var bra att vi själva kunde välja om vi skulle sätta upp en parabol eller TV-antenn...
    Till att börja med hade vi bara TV-antenn men idag har vi även parabol. Det är en långhistoria varför vi även har parabol..... :D

*Sandra*

3. B
    Medlem · 20 inlägg

Babylon

Medlem

Mycket bättre att inte husbyggaren drar antennkabel utan överlåter detta till köparen. Då kan du själv välja om du vill dra KAT6 (dubbelskärmad TP) istället för koax. Och om du vill ha koax så kan du vara säker på att du får en hf-tät kabel istället för någon billig skräpkabel som husbyggaren har kommit över till rövarpris.
    Blir förvånad över att "antennfarbrorn" säger så...

4. J
    Medlem · 68 inlägg

jeppe

Medlem

Farsan har ett Älvsbyhus sedan -78 och det var tomrör då med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.