Byggahus.se

Älvsbyhus-El (Hjäääälp)

1. G
    Medlem Nivå 4
    Fick en chock idag när vi kollade elmätaren. över 19 000 kwh. Huset kom den
    10 januari i år. Det är ju ungefär en årsförbrukning... Detta kan inte stämma!?
    Ni som byggt med Ä-hus, hur har det sett ut för er? Vi har aldrig kollat elskåpet under byggtiden.

Hjääälp! :surprised:

/Gammelmormor

2. S
    Medlem Nivå 9

Re: Älvsbyhus-El (Hjäääälp)

Har ni bastu i hela huset eller???? ;) Skämt åsido.

Är du säker på att du inte läst av mätaren fel eftersom den sista siffran (som ofta är markerad med annan färg eller med ett komma på något sätt innebär 1/10 dels kwh) och som man alltså ska bortse från. Vilket skulle innebära att du förbrukat 1900kwh på den tiden vilket får anses som fullt normalt

Vårt garage kom den 11/1 och vårt hus den 18/1 men det är dock ett Brahus och vi har bara på värme i garaget och lite värme i huset. 2037kwh häromdagen när jag kollade.

Låter helt orimligt om mätaren verkligen visar 19000,0 kwh eftersom det skulle innebära (eftersom jag antar att ni bygger helt nytt och helt nyligen fått byggströmmen eller den permanenta inkopplingen) att ni förbrukat ca 750 kwh/dygn. Och det innebär 30kw/h konstant och då skulle er huvudsäkring flygit all världens väg ganska snabbt. Dessutom är den frånluftsvärmepump som jag antar följer med huset på max 13Kw (troligtvis begränsad till 9kw)!!!!. Men ta då omedelbart kontakt med nätägaren så att dom kan komma och kolla vad som är fel. Antagligen något skumt med inkopplingen av er elmätare.

3. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Det kan ju också vara så att erat nätbolag satt in en begagnad elmätare som stod på 18000kwh när ni fick den?
    (Man får inte alltid en ny mätare).

4. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8

Antar att dom isåfall nollställer den begagnade mätaren?

Hur ser det ut Gammelmormor.. hade du bara missat ett kommatecken eller??

5. R
    Medlem Nivå 2

Dom nollställde inte våran

Roger

6. G
    Medlem Nivå 4

Ok, har fått svaret nu av Vattenfall...
    Elmätaren stod på 16-tusen (någonting) kwh när den kopplades in hos oss.
    Hade aldrig hört talats om en begagnad elmätare som inte var nollställd. Trodde det var en självklarhet, men icke. Man lär sig nya saker varje dag;)

Kan då tipsa om att kolla elmätaren vid inkoppling, så slipper ni klumpar i magen :D

/Gammelmormor

7. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8

Det är ändå över 3000kwh på mindre än en månad.. är inte det mycket?

8. C
    Medlem Nivå 2

Vi har inte kollat vårat mätare än, så det kanske är dax att göra det :-?
    Jag har inte heller hört talas om att man får beganade mätare.

3000 kwh tycker jag också låter mycket för en månad, med tanke på att man mest troligt inte har använt så mycket hushållsmaskiner och dyl. under byggtiden.

/ Dick och Christina

9. G
    Medlem Nivå 4

Jo d e ju rätt mycket. I ju för sig så har ju värmen stått på MAX under hela tiden. Lampor som har lyst, vinkelslip m.m.

Vi ringer in kwh-förbrukningen till vattenfall varje månad så får vi en exakt faktura, utan beräknade uppskattade priser.

/Gammelmormor

10. S
    Medlem Nivå 6

Jag har pga denna tråden hållit koll på förbrukning i vårt hus under bygget, och det går mycket ström det kan jag säga.

Första veckan gick det 800kWh, och denna andra vecka har det gått 700kWh.
    Alltså totalt 1500kWh första två veckorna.

Men som Gammelmormor skrev, så står ju varmen på max, och eftersom vi inte har haft byggström, så är det ju också alla verktyg som användes för bygget.