8 776 läst · 26 svar
9k läst
26 svar
Äldre vinkelhake funnen i låda. Torshälla Sweden. Nyfiken på märket.
Jag rotade i en gammal låda och fann denna vinkelhake.
Kommer göra sig fint i min verktygslåda men jag är lite nyfiken på om någon vet historien bakom verktyget. Efter en stunds sökande har jag inte funnit information om verktyg från Torshälla. Kan det vara någon koppling till Stille AB som tillverkar instrument?
tacksam för hjälp.
Kommer göra sig fint i min verktygslåda men jag är lite nyfiken på om någon vet historien bakom verktyget. Efter en stunds sökande har jag inte funnit information om verktyg från Torshälla. Kan det vara någon koppling till Stille AB som tillverkar instrument?
tacksam för hjälp.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 381 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 381 inlägg
sen har du Eminentverktyg i Torshälla men de kanske inte gjorde sånt där.
Jag har en likadan men mindre. Toppenkvalitet.
Det fanns ju metallbearbetningsmaskiner som hette Torshälla. Svarvar och fräsar och dylikt. Kanske de tillverkade någon serie med vinklar också. Det skulle förklara varför de är så välgjorda.
Det fanns ju metallbearbetningsmaskiner som hette Torshälla. Svarvar och fräsar och dylikt. Kanske de tillverkade någon serie med vinklar också. Det skulle förklara varför de är så välgjorda.
Nu börjar vi komma någon vart. Kul med respons.
Jag skall kontrollmäta den hemma till helgen. Gillar tyngden i den.
Skulle vilja ha lite fler äldre verktyg, misstänker att sommarens loppisbesök kommer ändra inriktning en smula. Mest nöjd är jag med drillborren från farfar, den använder jag fortfarande för att ta hål på olika saker.
Frågan är, skall vinkelhaken behålla sin patina i mint condition eller skall den putsas? Förmodligen rengör jag den bara.
Jag skall kontrollmäta den hemma till helgen. Gillar tyngden i den.
Skulle vilja ha lite fler äldre verktyg, misstänker att sommarens loppisbesök kommer ändra inriktning en smula. Mest nöjd är jag med drillborren från farfar, den använder jag fortfarande för att ta hål på olika saker.
Frågan är, skall vinkelhaken behålla sin patina i mint condition eller skall den putsas? Förmodligen rengör jag den bara.
Och jag har lösningen!
Tyckte jag kände igen den så tog en tur till verktygsboden. Japp, där var den, men på min står det även svagt "MADE IN SWEDEN, EMINENTVERKTYG TORSHÄLLA.
Med lite snabbt googlande hittar jag dödsruna över Curt Nicolin där det står "Redan 1961 fick Wallenbergarnas talangscouter upp ögonen för honom. Han utnämndes då till vd för Asea i Västerås. Han lånades under ett år ut till SAS för att få flygbolaget på fötter. Han startade även ett eget företag, Eminentverktyg i Torshälla."
Trevlig helg alla!
Tyckte jag kände igen den så tog en tur till verktygsboden. Japp, där var den, men på min står det även svagt "MADE IN SWEDEN, EMINENTVERKTYG TORSHÄLLA.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Med lite snabbt googlande hittar jag dödsruna över Curt Nicolin där det står "Redan 1961 fick Wallenbergarnas talangscouter upp ögonen för honom. Han utnämndes då till vd för Asea i Västerås. Han lånades under ett år ut till SAS för att få flygbolaget på fötter. Han startade även ett eget företag, Eminentverktyg i Torshälla."
Trevlig helg alla!
Kul det här. Som alltid när någon hittar en snörände så är det bara att nysta vidare.
"Eminent Verktyg, Torshälla
Firman etablerades 1933 och blev bolag 1950.
Eminent Verktyg med tillverkning av bland annat tänger, körnare, skiftnycklar, borrskaft,
julgransfötter och osthyvlar m m.
(Källa: Svensk Industrikalender, 1964. Alb. Bonniers Förlag AB.)"
Och gå ned lite på denna sida så hittas det rejält med information om firman:
http://e1466.blogspot.se/2011_04_01_archive.html
"Eminent Verktyg, Torshälla
Firman etablerades 1933 och blev bolag 1950.
Eminent Verktyg med tillverkning av bland annat tänger, körnare, skiftnycklar, borrskaft,
julgransfötter och osthyvlar m m.
(Källa: Svensk Industrikalender, 1964. Alb. Bonniers Förlag AB.)"
Och gå ned lite på denna sida så hittas det rejält med information om firman:
http://e1466.blogspot.se/2011_04_01_archive.html
Produkter som diskuteras: "körnare"

Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Och varför inte en bågfil från ett museum? Ok, då från Eminentverktyg men numera på museum:
http://www.europeana.eu/portal/record/91668/GSM_objekt_207581.html
http://www.europeana.eu/portal/record/91668/GSM_objekt_207581.html