Byggahus.se
Som nybliven husägare glömde jag bort att ta bort vattenslangen från vattenutkastaren i vintras, och nu har en ventil fryst sönder som jag tänkte fixa. Det är en FM Mattsson blandare från okänt årtal. Men vad kallas ventilen som sitter på insidan?

Har sökt en massa men bara hittat de nyare varianterna med enkel 90-graders-ventil. Denna har en klump också. Det som hänt är att ett "lock" har skruvats ut från undersidan av klumpen och det forsar vatten ur hålet. Skruvar man in det igen (rengjort osv) så sitter det någon dag, sen glider den ut igen. Vet inte ens vilket verktyg man ska skruva in det med, använder en gammal 5-krona nu som det vore ett batterifack på någon pryl.

Tips på hur jag söker reservdelar?

Gamla vattenutkastare med synlig rost och skadad ventil på en FM Mattsson blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FM Mattsson vattenutkastare, ansluten till en färgglad vattenslang, monterad på en vit vägg.
Skapa konto
Närbild av en hand som håller en skadad ventillock från en FM Mattsson blandare.
Skapa konto
Närbild av en gammal rostad ventilkåpa från FM Mattsson blandare mot en suddig bakgrund av en person.
Skapa konto

Har det frusit så att blindpluggen har tryckts loss så är det en risk att kopparrören som går genom väggen har expanderat med risk för ett litet hål där det läcker vatten in i väggen.

Vad är det för diameter på gängan i pluggen?
Vad är det för stigning på gängan?

Eventuellt kan följande plugg fungera,
https://www.vvsobygg.se/fm-mattsson-plugg.html

Är pluggen skadad så är sannolikheten att gängan i huset är lika skadad så det är ju inget som säger att en ny plugg löser nåt. Kanske sitter lite bättre men när man åkt bort en period kanske den skjuts lös igen.........
Nog för att det är ganska lyxigt med varmvatten ut till nå dylikt men jag tror det är enklast att byta allting till nåt nytt komplett.

Demmpa Demmpa skrev:
Eventuellt kan följande plugg fungera,
[länk]
Japp det är nog den! 22mm mäter den som lossnar nu. Tack!

Ja frågan är hur rören ser ut i väggen. Antar att det inte finns annat sätt än att lossa dem och kolla? Och då kan man ju lika gärna byta hela utkastaren.

S Stefan1972 skrev:
Är pluggen skadad så är sannolikheten att gängan i huset är lika skadad så det är ju inget som säger att en ny plugg löser nåt. Kanske sitter lite bättre men när man åkt bort en period kanske den skjuts lös igen.........
Nog för att det är ganska lyxigt med varmvatten ut till nå dylikt men jag tror det är enklast att byta allting till nåt nytt komplett.
Så kan det ju vara, att gängan är skadad och den åker rakt ut över gängorna. Tänkte först att trycket hade fått den att skruva ut sig vilket kändes osannolikt rent fysiskt.

Man kan byta till en ny föstås, men blandaren kostar 1000 kr mer än den med bara kallvatten. Kanske blir samma kostnad iofs för röris att plugga igen befintlig dragning av varmvattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.