Byggahus.se

Äldre radiatorventil kärvar

1. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Jag har en gamal radiator med vanlig ratt och inte termostat där returen är iskall och radiatorns alltså inte har någon cirkulation. Skruvade loss vredet och jag gissar att den lilla piggen ska gå att röra fram och tillbaka med tanke på hur vredet ser ut på insidan?

Är dock osäker på vad jag ska vrida för att få fart på den utan att hela värmekretsen rinner ut på golvet :9

Tips?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den har nog ärgat fast mellan muttern med rött streck och axeln , risken med att röra den muttern är att börjar läcka , prova med att med en polygrip längst in på axeln , och vredet monterat , du får då två grepp att vrida med , annars blir det till att se om det går att skruva bort
    muttern och göra rent , under den sitter ett garn ( troligtvis Palmettogarn ) som tätar och måste bytas
    Och vattnet måste ut annars får du en dusch

3. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Tack för tipset. Jag lyckades vrida på den yttre piggen som var stängd, och jag märker att det börjar strömma i radiatorn. Tyvärr började det droppa svart vatten från ventilen. Den är väl otät och behöver nog bytas så jag blir väl tvungen att tappa ur hela systemet (radiatorn är lägst i källaren :(

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Eftersom den satt fastfanns det lite skit mellan axeln och muttern , när du vred på den så skavde skiten ur lite av tätgarnet
    Du kan prova om det går att dra lite på muttern , inte säkert det går , men kanske ,
    Ev så tätar det till , att det kommer svartvatten är bara normalt
    Om det blir otätt , blir det Kalla Anka modell , en på golvet hink under eller häng i krok:)
    Svartvattnet ska i ner på golvet , biter fast rätt bra ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.