Hej,
Jag har ett Electrolux kyl/frys av modellen QT4209RW som jag fick med köp av min lägenhet, men har ingett kvitto eller dokumentation.

Jag förstår att det är en äldre modell, eftersom serienumret är 70306724, vilket betyder (enligt Electrolux webbsida) att varans produktionsår ska sluta på 7, alltså det måste vara antingen 1997, 2007, eller 2017.

Nu har kylen börjat kyla alldeles för mycket, mellan +1 grader och - 6 grader, uppifrån nedåt i kylskåpet, så att vatten fryser på tre nedersta hyllor eftersom det är minusgrader.

Jag vet att en kyl/frys borde hålla 10-15 år så jag behöver lite hjälp med bedömning av ålder på denna kyl/frys.
Om den har tillverkats 2007 eller tidigare då är den redan minst 17 år gammal och i så fall skulle jag köpa en ny.
Men om den har tillverkats 2017 då är den bara 7 år gammal och det kanske lönar sig att satsa på reparation.
(Jag har sett på Electrolux support sida att det finns reservdelar som kretskort och kompressor, och de erbjuder också service för fast pris 2095 kr ).

Är det någon som vet vilket produktionsår, 2007 eller 2017, är mer sannolikt för denna modell?

• Kylskåpets informationsetikett från Electrolux modell QT4209RW med detaljer om volym, kylmedel och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Om man kollar på Prisjakts prishistorik så verkar den ha sålts 2017-2019: [länk]
Oj vilken bra tips, tack så jätte mycket !
Då köper jag en ny kyl/frys, jag ser faktiskt på prisjakt grafen att den har börjat säljas redan 2007, så den kan vara 17 år gammal.
:)

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.