Hej Byggahus,

Efter mest ha varit forumlurkare här så är det min tur att fråga efter er hjälp och idéer för att lösa mitt ventilationsproblem!

Hade ett företag över som skulle kolla på tilläggsisolera vinden och hittade då mikrobiell påväxt och sa att det är riskabelt att tilläggsisolera vinden utan att lösa ventilationen i huset pga. det ökar risken för mögeltillväxt. Fick en offert för att fixa ventilationen på 85k vilket jag kände var saftigt så tänkte undersöka hur mycket vi kan göra själv / hitta billigare lösning.

Huset är byggt 1970, 120kvm + källare som är lika stor. Huset hade tidigare oljepanna som byttes ut mot bergvärme, radiatorer, inge golvvärme. Ventilation är självdragsprincipen.

Relativt nyinflyttad och det vi har märkt av att det är dålig luft i vissa rum, speciellt om man har vissa dörrar stängda. Feedback vi har fått av människor som kan mer än oss är att vi har inga tilluftsventiler alls på övervåningen utan all tilluft kommer från de gamla tvåglasfönster vi har eller från källaren där det finns ventiler. Frånluftsventiler är sitter i badrummet och mindre toalett som är genomgående direkt ut genom taket. Detta har blivit sämre pga. ingen oljepanna som driver med hjälp av värmen luft ut genom murstocken.

Kommer en ventilationsexpert inom några dagar men detta är vad jag tänkt som möjliga billiga och enkla lösningar som vi kan göra själv och kan vara billigare än 85k.

Mekanisk frånluft i badrum & toalett: Installera takfläkt på ventilationsröret för både badrum och toalett som antingen går hela tiden eller vi kan styra någorlunda smart. Tänker att vi vill utnyttja dessa rör då vi redan har dom så vi slipper ingrepp på huset.

ALT: sätt in PAX-fläktar som vi installerar på väggen i badrummet & toaletten men då tänker jag att vi behöver komplimentera med någon aktiv frånluft för att få mer undertryck i huset.

Det vi gör parallellt med detta är installera mer möjlighet till tilluft, antingen genom spjäll i fönster eller i väggar.

Hur skulle ni ha gjort i detta fall?

Bifogar bild på en av utgångarna för frånluft från badrummet.

Tacksam för all input!

• Ventilationsutgångar och skorsten på ett tegeltak, med anordningar för frånluftsventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linuspinuspäron
  • Laddar…
Sitter i liknande sits men med frisk vind och pax-fläktar i badrum. Känns som ftx system är klart lämpligast. Vi har dålig luft och att öka draget betyder ju högre uppvärmningskostnader.

Just nu har vi köksfläkt på lågt surr konstant, vilket förbättrat avsevärt(nyrenov kök med extern fläkt på kallvind) men är temporär lösning.

Planerar för ftx och sätta in det själv.

• Gilla
Viktor W
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Sitter i liknande sits men med frisk vind och pax-fläktar i badrum. Känns som ftx system är klart lämpligast. Vi har dålig luft och att öka draget betyder ju högre uppvärmningskostnader.

Just nu har vi köksfläkt på lågt surr konstant, vilket förbättrat avsevärt(nyrenov kök med extern fläkt på kallvind) men är temporär lösning.

Planerar för ftx och sätta in det själv.
Hej, har du någon idé på hur mycket det kommer kosta dig att sätta in det själv? :)

V Viktor W skrev:
Hej, har du någon idé på hur mycket det kommer kosta dig att sätta in det själv? :)
https://ventilation.se/sv/categories/ftx-ventilationsbyggsats

Sen blir det ju ännu billigare om man ritar/köper själv. Men tid är ju med pengar och det tar nog en del tid att sätta sig in i det.

Sen får man väl räkna med lite övrigt material för o bygga in det snyggt osv.

• Gilla
Viktor W
  • Laddar…
FTX är ett bra val men är en dyrare lösning.
Personligen hade jag valt en enklare lösning och installerat badrumsfläkt på befintlig frånluftskanal i badrummen som går på lågvarv och som varvar upp när man duschar och gjort nya tilluftskanaler i väggarna där det saknas

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
[länk]

Sen blir det ju ännu billigare om man ritar/köper själv. Men tid är ju med pengar och det tar nog en del tid att sätta sig in i det.

Sen får man väl räkna med lite övrigt material för o bygga in det snyggt osv.
Tack för input!

B Bengt Henrik skrev:
FTX är ett bra val men är en dyrare lösning.
Personligen hade jag valt en enklare lösning och installerat badrumsfläkt på befintlig frånluftskanal i badrummen som går på lågvarv och som varvar upp när man duschar och gjort nya tilluftskanaler i väggarna där det saknas
Okej, för att förtydliga, skulle du sätta fläkten då inne i själva badrummet och trycka upp luften i röret eller sätta fläkten uppe på taket dvs. huven och då dra ut luften från badrummet? :)

Monterat fläkten i badrummet

• Gilla
Viktor W
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.