Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Äldre Höganäs-klinker i brunt sökes

1. B
    Medlem · 4 inlägg

Byggare Tove

Medlem
    Hej!

Vi har köpt ett hus från 70talet med trasig klinker i entrén (ute under tak). Vi skulle vilja ersätta trasiga plattor samt fortsätta med samma sort in i hallen. Men de tillverkas tyvärr inte längre! Hittar ingenting i handeln som ger samma känsla. Höganäs ersättningsprodukt är terracottafärgad och inte lika snyggt glacerad/bränd.

Är det någon som har ett gäng äldre plattor från höganäs med måtten 21,3 x 10,5? De är ca 2-3 cm tjocka. Vi bor i Göteborg men kan tänka oss att åka en bra bit eller betala bussgods.

Är det någon som vet var jag kan leta vidare? Kollar blocket såklart och lokala återbruksaffärer för byggmaterial.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 941 inlägg

yonna

Medlem
    Snyggt! Sådana fanns i mitt barndomshem från - 30talet.

• Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 170 inlägg
    Jag tror att vi har nått liknande, men det är nog lagt efter 70talet.
    Påminn mig om någon dag ifall jag inte svarat.

Hur många behöver ni?

4. B
    Medlem · 4 inlägg

Byggare Tove

Medlem
    hej!
    Vad roligt! Ja det kan mycket väl ha lagts sånt klinker senare, jag vet inte när det slutade tillverkas.

tja, för själva lagningen skulle vi behöva 7-10 nånting på ett ungefär. Men om du har och vill sälja så köper vi gärna några kvadrat till hallen också.

lägg gärna upp en bild först, så vi kan se om det stämmer!

5. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 170 inlägg
  6. yonna

yonna

Medlem
    Är det jobbigt att återanvända gamla lagda?

7. B
    Medlem · 4 inlägg

Byggare Tove

Medlem
    nej - nära!! Synd. Men stort tack för att du kollade:)

8. B
    Medlem · 4 inlägg

Byggare Tove

Medlem
    bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Att få loss det kan ju vara en utmaning. Det beror säkert på vad de är i för material, hur tjocka de är (tunna knäcks ju lättare) samt skicket på fixet under. Jag har sett lösplockade kakel och klinker säljas på flera ställen så det är nog lättare än man tror.

Att lägga om använt klinker/kakel är nog inte problem. Kan behövas rensas på gammalt bruk bara.

9. yonna

yonna

Medlem
    Jag har demonterat gammalt badrumskakel och det gick fint om än ganska tidskrävande. Men jag misstänker att utomhusklinker är betydligt svårare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.