Hejsan!
Har ett badrum från -71 som är lite nedgånget. Plastmatta på golvet och gissningsvis vinyltapeter (ganska tunna) på väggarna, väggarna är av betong och en sida uppreglad gips. Badkar & dusch (2 betong och en gips) mot vägg så VT och VA ytskikt krävs. Tänkte behålla golvet och bara fixa väggar + tak. Tanken är att badrummet ska hålla i max 5 år, stambyte nalkas och kommer sälja lägenheten innan dess därav vill jag fräscha upp badrummet.
Har googlat runt lite och hittat flertalet fabrikat som har vävtapeter som ska ge fullgott ytskikt för VT och VA, exempel:
http://www.alcro.se/Global/Broschyrer utomhus/Arbetsrad/Våtrum_mars 2011.pdf
Om jag skulle välja detta alternativ, ska jag då riva ned tapeten helt till jag kommer till betongen och gipsen sedan utgå från instruktionerna i PDFen? Alltså ingen fuktspärr i grunden? Utan den framtida vävtapeten kommer då fullt ut att agera som fuktspärr?

Funderar även om det går att utgå från min nuvarande tapet, skära bort delar där tapeten har släppt, och sedan följa instruktionerna i PDFen? Är det möjligt? Får så mycket olika förslag när jag googlar, vissa har målat om wc-golv med bra resultat efter flera års användning, vissa menar att det inte går att måla om tapet osv, många bud..

Vad skulle ni ha gjort med en tight budget (är student)? Vad har ni provat/gjort? Kom gärna med tips och råd samt kostnad för era projekt, skulle uppskattas enormt.

Mvh

Hej

Vi flyttade till hus med badrum från 68. Halvkaklat med tunn vinyltapet ovanför, badkar och plastmatta och inga tätskikt så klart. Vi målade golvet med golvfärg och tapeten med väggfärg anpassad för badrum bara för att få en annan färg och en fräschare yta. Det höll i närmare fem år innan vi fick råd att göra om allt från grunden. Under tiden lät vi i och för sig bli att duscha i badkaret men det var inga vattenskador trots idogt plaskande av ungarna i badkaret.

Om jag förstått det hela rätt utgör väven med rätt sorts färg själva tätskiktet men om det inte blir tätt mot plastmattan på golvet skulle jag personligen inte kosta på det. Jag skulle i så fall hellre välja att måla tapeten bara för det estetiska och hellre satsa pengarna på en duschkabin eller duschvägg i badkaret för att minska mängden mot väggen.

/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.