Byggahus.se

Äktenskapsförord

1. F
    Medlem · Östergötland · 1 948 inlägg

fribygg

Medlem
    Bygger jag till nått gör jag det själv med egna resurser, eget virke från egen skog och egen svett och eventuella tårar.
    Jag begär inte heller att få eller få köpa in mig i partnerns lägenhet och fritidshus.

Det går fint att ha såväl hus som kapital enskilt och jag ser inte så stora anledningar att skriva avtal för att man bygger till. Har man särkullbarn kanske man får tänka till och ev låta skriva nått juridiskt men i den situationen har jag inte hamnat.

2. R
    Medlem · 2 244 inlägg

RoAd

Medlem
    Undrar när vi ser första inlägget på detta forumet om att man praktiserar interndebitering i hushållet. Vissa medlemmars syn på ett förhållande verkar inte på något vis utesluta detta kärleksfulla upplägg ;)

"- Det var med min bil vi samåkte till jobbet denna månaden. 690km blev det så fakturan landade på 1690.50:- .... älskling".

"- Ok, jag har fakturorna för kvällsmat och städtjänster klara senare i veckan ..... puss."

3. M
    Verktygstokig · 9 408 inlägg
    Jo då det går fint.
    Jag kan ibland tycka att det är lite segt att allt står på mig.. fastigheten, bilarna mm..
    Samma sak där... sällan jag ens frågar om frugan ska betala delarna för den buss som hon använder till 95% helt själv... Men skitsamma tänker jag oftast när jag beställer.. :rolleyes:

4. M
    liknande kan det låta ibland..
    Ja då sätter jag in 7500 kr på det gemensamma kontot då.
    Så går vi igenom räkningarna den 28de så vi har koll, kanske måste lägga dit pengar.
    Sedan drar vi för maten mm.
    Går på några minuter men känns skönt när man vet att allt är på sin plats... även om. jag lagt ut 28.000 kr och frugan 9800 kr.
    summorna är skitsamma bara det är överenskommet...

5. F
    Medlem · Östergötland · 1 948 inlägg

fribygg

Medlem
    Eller så ser man till att den som har möjlighet betalar för bådas bästa? Jag skulle inte ha nått emot att vara "lyxman" men hittills i livet har det slumpat sig så att jag har betalat.

6. M
    Fan va härligt att kunna få vara hemma och stöka runt... Och frugan jobbar... :thinking:

men när jag tänker efter igen... Så näää.
    spendera dagarna med bråkiga och härjande ungar...hmm nä jag jobbar hellre..

7. R
    Medlem · 2 244 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja det är som jag skrev tidigare min inställning om man är i ett förhållande.

Jag har varit ihop med min fru länge och i början av förhållandet studerade hon som sagt och jag jobbade. Jag betalade för det mesta under den tiden och det kändes helt naturligt. Jag hade ju pengar och inte hon.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · 2 025 inlägg
    Helt galet upplägg. Om hon betalar halva lånet så skall hon självklart äga motsvarande del av fastigheten. Som exempel; fastigheten är värd 4 miljoner. Du har 2 miljoner i lån och ni delar utgiften för lånen lika. Då finansierar hon 1 miljon. Du äger 2 miljoner sen tidigare i fastigheten och finansierar 1 miljon. Alltså bör du äga 75% och din sambo 25%. Du kan sätta in vilka siffror du vill, Du blåser din sambo på det allra grövsta sätt.

9. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det är lite oklart här, äktenskapsförordet säger ju att allt är deras enskild egendom även om de gifter sig.
    Alltså måste det finnas skrivet papper på att hon äger 50% om hon ska äga 50%. Så när/hur förvärvade hon dessa 50%? Det skedde INTE per automatik när de gifte sig.

10. mikethebik
    Medlem · Dalarna · 722 inlägg

mikethebik

Medlem
    Så tänkte jag också inför den förestående pensioneringen förra året, men det slutade med att jag fortsätter jobba istället för att gå hemma och ibland ha tråkigt.
    Dock fantastiskt skönt att kunna bestämma själv när man vill jobba då jag inte måste.
    Det är chefen mycket medveten om också som inte behöver ha mig fast anställd utan bara på timme med halverad arbetsgivaravgift...

Och ang frågan, är man i ett stadigt förhållande med barn eller gifta är det för mig fullständigt osannolikt med "mitt och ditt" när det gäller hushåll, mat, drivmedel och annat löpande.
    Allt jag och min fru har, äger och betalar vi tillsammans utan att reflektera vem som betalar mest eller mindre, bilarna har naturligtvis olika ägare men gemensam kassa. Dock fick hon nyligen som enda barnet sina föräldrars hus överskrivet på sig, vilket i förlängningen blir en tillgång/bekymmer även för mig.

Vår inställning är också att våra fasta tillgångar förvaltar vi till våra barn som väl kommer att få dem vad det lider (avlider:rofl::rofl::rofl:)

11. Lindgrenski
    Renoverare · E · 3 397 inlägg

Lindgrenski

Renoverare
    Han har ju skrivit att det skedde i samband med att de lånade på huset.

12. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det kan inte bara ske. Om så skedde finns det ett skrivet papper på att hon äger halva huset och då gör hon ju det, även om han säger emot. Om det inte finns något papper äger hon inte halva huset.

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Västmanland · 38 inlägg

mickemack

Medlem
    Har kollat på fastighetsregistret och hon står som ägare till 50%. Dom har gjort bodelning under bestående äktenskap. Han har överlåtit halva huset. Hur han än resonerar så måste han väl köpa den halvan av henne och hon får lösa sina lån på huset(eller nåt liknande upplägg).

• Laddar…
  14. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 1 055 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Är hon lagfaren ägare till halva huset och står för halva lånen är detta hennes enskilda egendom, ja. Eftersom det nu verkar vankas skilsmässa (?) får han köpa ut henne till halva nettovärdet och ta över lånen, om han får det mtp sin ekonomiska situation. Kanske är bättre hon köper ut honom?
    Om de t o m bråkar om ett sånt här övertydligt äktenskapsförord, är det en god idé om de anlitar varsin familjerättsjurist att reda upp det!

15. D
    Medlem · 2 025 inlägg
    Bara för att vara petig. Man kan inte stå för halva lånet var när man äger halva huset. Formellt äger man halva huset men ansvarar för hela lånet, om den andra partnern inte betalar sin halva av lånet (ränts + ev amortering) blir man ansvarig och får betala hela lånet. Banken ser det som ett banklån.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.