Byggahus.se
H Hallerudsbo skrev:
kan du väl ge halva huset till henne då när hon betalar och är med på lånen
Varför ska jag ge bort hälften av något jag köpt?

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det är nog det där att frun betalar lån och amortering på ditt lån som du har på ditt hus som känns främmande för en del forummedlemmar. Inte att du är ägare av huset.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är nog det där att frun betalar lån och amortering på ditt lån som du har på ditt hus som känns främmande för en del forummedlemmar. Inte att du är ägare av huset.
Skulle vara intressant att höra hur många av dem som skänkt halva sitt hus till sin fru eller som betalar alla kostnader och låter henne bo där gratis.

• Gilla
1
  • Laddar…
tommib
Min fru (och delvis hennes föräldrar) stod för större delen av handpenningen när vi köpte vår första gemensamma lägenhet. Då skrev vi skuldebrev. Det rev vi sedan när vi gifte oss. Det var väl iofs inga jättebelopp, ca 150 kkr, men det gjorde att vi kom in på bostadsmarknaden vilket hade varit svårt annars.

Hon hade rent allmänt betydligt mer sparat när vi flyttade ihop och tjänade också lite mer (blev klar med studierna 1 år tidigare samt hade inga studieskulder). Nu tjänar dock jag mer. Vi lägger alla pengar i en hög och tar sedan lika mycket "fickpengar" varje månad som vi får göra vad vi vill med. Det upplägget har vi sedan vi fick barn ihop (innan vi gifte oss). Allt annat kändes helt orimligt. Vi har inget äktenskapsförord.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
H
varför ska du va sambo och bygga familj när ni har mitt å ditt.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
A
vad är detta för snack..?
Antingen betalar man allt gemensamt eller så är det skilt åt. förr var det vanligt att männen betalade en summa för hushållet i månaden.. vanligt även idag hos äldre på landet..

Jag betalar amorteringen och det omkring.
Sedan delar vi på räkningarna varje månad.
Men jag skulle aldrig skänka bort hälften utan att få betalt för den delen..

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att höra hur många av dem som skänkt halva sitt hus till sin fru eller som betalar alla kostnader och låter henne bo där gratis.
Det som skulle vara rättvist vore om du värderade huset och sedan låter henne köpa in sig i fastigheten för halva värdet. Någon direkt ekonomisk transaktion behöver inte ske utan skriv ett skuldebrev sinsemellan med villkor ni kommer överens om.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
Finns en hel del som har det så att den ena parten betalar hyra varje månad tills att man kommer upp i halva summan för fastigheten. ganska självklart egentligen, man skänker inte bort pengar hur som helst..

Jag köpte min gård med den förhållningen att den skulle räknas som enskild egendom..
Är så trött på att höra det ena och det andra om att man inte skall betala men ändå ha hälften för att man satt en ring på fingret... Det gäller oavsett kön...

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Byggt och betalat huset själv. Träffat kvinna, betalat alla kostnader och låtit henne bo gratis.
Inte gett bort varken hela eller halva huset och har inga planer på att göra det heller.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
D Danne_83 skrev:
Det som skulle vara rättvist vore om du värderade huset och sedan låter henne köpa in sig i fastigheten för halva värdet. Någon direkt ekonomisk transaktion behöver inte ske utan skriv ett skuldebrev sinsemellan med villkor ni kommer överens om.
Vad är det som är rättvist i detta?

Maskintok skrev:
Vad är det som är rättvist i detta?
Betydligt mer rättvist i mitt tycke än att låta nån betala amorteringen på sin fastighet utan att den får behålla något av det ”sparandet” om förhållandet senare tar slut.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
A
D Danne_83 skrev:
Betydligt mer rättvist i mitt tycke än att låta nån betala amorteringen på sin fastighet utan att den får behålla något av det ”sparandet” om förhållandet senare tar slut.
Tack för svar, jag ville bara ha en djupare syn.

• Gilla
Danne_83
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Japp, därför är det enklast att den som har ett hus står för samtliga dess kostnader.
Om sedan någon tillkommande partner kan och vill köpa in sej är en annan affär.
Köper eller bygger man något för gemensamt bruk är det säkert bra att dela ägande och kostnader.

• Gilla
Danne_83 och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Japp, därför är det enklast att den som har ett hus står för samtliga dess kostnader.
Om sedan någon tillkommande partner kan och vill köpa in sej är en annan affär.
Köper eller bygger man något för gemensamt bruk är det säkert bra att dela ägande och kostnader.
Annars får man skriva avtal om just den biten man bygger till..

R
Inte precis skänkt ett hus, men när jag och min fru köpte vårt så hade hon nyss slutat plugga och hade därför inte direkt några pengar att lägga in. Så på kontantinsats, pantbrev, lagfart etc, betalade jag ca 700k av 850k totalkostnad. Har inte tänkt mer på det sedan dess och så här 7 år senare är jag lika glad för det.

Numera tjänar vi i stort sätt lika mycket så det finns ingen fortsatt "orättvisa" som du antagligen skulle kalla det. Vi håller inte heller på med "mitt och ditt" (förutom tandborstarna kanske), eller "mina och dina pengar"

Skulle vi mot förmodan tröttna på varandra och skiljas så skulle det inte falla mig in att göra något annat än att dela tillgångarna lika. Att hålla på och älta flera år gamla "orättvisor" eller att nagelfara om någon part betalar mer/mindre känns inte sunt i ett förhållande (och skulle nog kunna leda till den där bodelningen). Varför känns det som om vissa personer alltid har en fot på väg ut genom dörren :(

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.