Byggahus.se

Äktenskapsförord - avregistrera?

1. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 787 inlägg

-RB-

Renoverare
    Hej!

Av olika anledningar (främst på inrådan av mina svärföräldrar) så lät jag och min fru registrera ett äktenskapsförord hos tingsrätten i samband med att vi gifte oss.
    Nu, 13 år och 2 barn senare, känner vi att vi vill göra det ogjort. Vi vill att om någon avlider så skall den efterlevande få tillgång till de tillgångar som finns på den avlidnes konton och om vi skiljer oss så skall vi båda ha lika förutsättningar att kunna gå vidare (även om jag personligen skulle förlora ekonomiskt på det då jag har större tillgångar än min fru).

Vid kontakt med skatteverket som numera är den instans som håller koll på registrerade äktenskapsförord så fick vi veta att man kan inte avregistrera ett äktenskapsförord. Utan det man får göra är att registrera ett nytt som beskriver vad som skall ske vid äktenskapskillnad alternativt dödsfall.

Är det någon som kan ge input på hur ett sådant nytt äktenskapsförord skall formuleras, eller är rekommendationen att gå till någon form av familjejurist? Jag antar att det är där vi hamnar till sist men vill ändå höra lite vad ni har att säga.

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 801 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag skulle tro att man bara kan formulera det som en ändring, att nu skall tillgångarna fördelas i enlighet med resp. lag (Äktenskapslagen ? ärvdabalken).

Vid dödsfall har äktenskapsförordet väldigt liten praktisk betydelse.

Vid ett dödsfall gör man först en bodelning, ungefär som vid skilsmässa. all enskild egendom och hälften av giftorättsgodset tillfaller då dödsboet. Och tillgångarna i dödsboet ärvs då av arvingarna. Om ni då är gifta, och det inte finns särkullsbarn så är det den efterlevande som är arvinge och ärver alltihop. Visserligen så ärver man då med fri förfoganderätt, barnen ärver sedan den delen när även den andre föräldern går bort.

Men "bottom line" är att den efterlevande ofta ärver även enskilda egendomen. Det som kan göra skillnad är om det finns särkullsbarn, eller om den avlidne skrivit testamente till förmån för ngn. annan.

3. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 787 inlägg

-RB-

Renoverare
    Det är väl egentligen detta som är det viktigaste för oss och som vi vill få rätt på. Om detta stämmer behöver vi egentligen inte göra någon ändring alls då vi inte har några testamenten som påverkar hur egendomar skall fördelas.

Vid äktenskapsskillnad skulle jag ju kunna ge min fru en gåva som gör att hon har lika stora tillgångar som jag. I alla fall så länge som det inte finns någon gåvoskatt. Men visst skulle det säkert kännas bättre för henne att inte behöva lita på att få en gåva av mig. :)

Hursomhelst får det nog bli ett besök hos en jurist inom kort.

4. X
    Renoverare · Södermanland · 1 756 inlägg

xdigger

Renoverare
    Kan nästan garantera att vid eventuell skilsmässa så ser du med andra ögon på saker och ting...

5. G
    Medlem · Kalmar · 837 inlägg

gråsten

Medlem
    Det ska faktiskt gå att få äktenskapsförord registrerat varigenom makarnas egendom görs till giftorättsgods om de tidigare haft ett annat äktenskapsförord med enskild egendom. Se Högsta domstolens dom NJA 1977 s. 37 och kortfattad kommentar av prof. Maarit Jänterä-Jareborg i skriften De Lege från juridiska fakulteten i Uppsala år 2003, sid. 111 ff.

Men man bör nog ha med rättsfallet och henne kommentar när man skickar in det nya äktenskapsförordet som återställer makarnas inbördes förmögenhetsförhållanden till giftorätt för många tingsrätter är nog osäkra. Disclaimer: jag vet inte om rättsförhållandena ändrats sedan 2003.

6. P
    Medlem · uppland · 357 inlägg

phattrance

Medlem
    +1 på det där!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.